• [verwijderd]

Ik ben nog niet echt actief op zoek, maar een beetje aan het oriënteren, maar ik weet gewoon totaal niet waar te beginnen.
We hebben nu een Efteling abonnement, en mijn plan is zo'n beetje om ook op dagen te gaan dat de kinderen op school zitten, want wandelen is beweging en goed voor me en dat soort gedoe. Dus, een en een is twee, ik wil kijken of ik iets kan gaan doen met fotografie. Dus gewoon lekker door het sprookjesbos huppelen, ondertussen doen alsof ik in Het perfecte plaatje zit en lekker klungelen met scherpte-diepte en kadrering en andere termen die ik niet snap en voila, een hobby. Zonder Tijl Beckand dan.

Maar waar ga ik in vredesnaam beginnen? En is het überhaupt wel een realistische hobby om zonder startkapitaal van minimaal een maandsalaris te kunnen gaan doen? Mijn rondje Google leverde prijzen op van zo'n 800 euro voor een camera en nog 300 voor een cursus om te leren hoe dat ding aan gaat, tassen en accessoires.. Voor iemand met mega faalangst en die geneigd is om hem weer aan de kant te gooien wanneer ik niet op dag 2 al National Geographic kwaliteit foto's kan maken vind ik dat een veel te groot risico.
Budgetwise wil ik eigenlijk niet meer dan 250-300 uitgeven, dus dan kom ik uit bij een refurbished camera denk ik? Dat vind ik prima, maar dat maakt het wel lastiger om advies in te winnen bij een fysieke winkel en iemand die er verstand van heeft.

Dus hoe ga ik er achter komen wat geschikt is voor mij, waar ik moet beginnen, hoe het werkt? Is het in mijn geval verstandiger om te starten met een normale camera, ook al past dat helemaal niet in mijn perfecte-plaatje-fantasie? Wat is nou precies het verschil tussen een systeemcamera en een spiegelreflex, wat is de meerwaarde en wat past beter bij mij? Waar begin ik met zoeken?
Coolblue heeft van die mooie vragenlijsten, maar ik kan de helft al niet invullen want weet ik veel wat ik wil qua resolutie en shit. Ik wil gewoon een eekhoorn op een paddenstoel fotograferen.
Ik wil wifi/Bluetooth op de camera en hij moet oplaadbaar zijn, dat is alles wat ik weet.

Cursussen.. noodzaak of niet? Gratis alternatieven? YouTube tutorials? Ik ben héél erg slecht in non fictie boeken, dan raak ik mijn concentratie kwijt, dus liever iets visueels.

Dus gewoon.. help. Waar begin ik?

• Trees hebben hierop gereageerd.
    • [verwijderd]

• Bijgewerkt

Geen flauw idee maar ik vind je verhaal echt super leuk geschreven 🤣
    Als fotografie hem niet wordt dan is misschien schrijven een idee? Lol

(… zit je alleen wel weer met dezelfde wie/wat/waar/hoe/waarom/kost dat? )

Totale nutteloze comment dit 🤪 , ik zit bij de kapper en ik ben out of ritalin 🤓 #NoFilter

• [verwijderd]

[verwijderd] schrijven = faalangst = niks afmaken.
      Fotografie is 3000 pogingen = 1 goede foto = win 🥳

😆

Ik heb geen tips voor je, maar ik ben wel benieuwd naar jouw foto's! I love Efteling..

Ah!! Iemand anders vroeg het een tijd geleden ook al, althans ik stelde het voor. Ik heb de opleiding bij de fotoacademie gedaan en heb alles nog, maar ik ben het sleuteltje kwijt van de kast waar alle theorie boeken toevallig liggen verstopt.🙄🙄

Zelf zou ik voor een Nikon spiegelreflex camera gaan! Grappig detail, meestal kiezen mannen voor een Nikon en vrouwen voor een Canon.

Scherpte diepte kan je thuis trouwens ook heel goed oefenen door voorwerpen schuin achter elkaar te zetten. Je kan er zelfs voor zorgen dat het voorste voorwerp bijna onzichtbaar word. En met een kraan die je aanzet kan je ook heel mooi oefenen met de sluitertijd en diafragma. De foto is niet meer scherp omdat ik mijn naam er even moest afknippen🤪

[verwijderd] bijv een D3300 of 3200 van Nikon is een leuke beginnerscamera of eventueel D7000 (is wat ouder, maar iets hogere instap).

Mocht je voor tweedehands gaan (wat echt prima kan) dan moet je opletten of het lcd schermpje nog goed is en je kan checken hoeveel kliks deze heeft. Onder de 20.000 bij voorkeur.

Even voor de goede orde. Ik heb er dus geen verstand van, maar iemand op de bank naast mij citeert dit 😂.

• [verwijderd]

Trees Bibi kan praten!? 😱

[verwijderd] ja dat was het ook!

Als jij de sluitertijd heel kort zet, moet je het diafragma groter zetten. (het diafragma getal moet dan naar beneden) Want hoe korter de sluitertijd is hoe minder licht de camera kan pakken. Als je de sluitertijd heel hoog zet (dus het duurt bijvoorbeeld 1,5 seconde voordat de camera de foto maakt) dan zet je het diafragma juist weer naar beneden anders raakt de foto overbelicht.

Als de sluitertijd heel lang is moet de camera wel akelig stil staan, dus het is dan verstandig om ‘m ergens neer te zetten of zelf totaal niet te bewegen.🙃

Op de foto die ik heb geplaatst had ik bijna geen licht dus alles stond open.😬

• [verwijderd]

Zonnebloem ga ik ooit leren hoe dat moet? 🙈
              Ik ken alle termen van naam, maar is het qua knopjes net zo overweldigend als dat het klinkt? 😬
              Misschien toch maar een cursus??

[verwijderd] ja dat ga jij! Je hebt ook nog ISO. 🤪

Op elke spiegelreflex camera kan je instellen dat de camera bijvoorbeeld zelf de sluitertijd regelt of de diafragma of beide. Het enige nadeel is dan dat de camera soms niet de foto wilt maken omdat je er dan te dicht bij staat. De camera krijgt dan een error. 😂
                Maar het is gewoon oefenen en echt spelen met de camera! Een cursus is misschien handig om te volgen, dat kan vast ook wel online.

Ik ga toch maar eens kijken of ik de sleutel niet ergens kan vinden dan heb je geen cursus meer nodig.🙃

• [verwijderd]

Zonnebloem Maar het is gewoon oefenen en echt spelen met de camera!

Ja dat lijkt me dus superleuk! Maar ik snap de camera van mijn telefoon al amper buiten de normale stand 🤣🤣

Het boek: De digitale fotografie bijbel, is trouwens ook interessant en mooi als je net begint met fotografie.

Dit gaat over de sluitertijden:

En dit over de diafragma:

• [verwijderd]

Zonnebloem Ah super, dankjewel! Ga het binnenkort op mijn gemak doorlezen 😊