[verwijderd] dit is normaal hoor en je bent niet raar 😂. De herinnering wordt verwerkt en bewerkt en de plaatsjes veranderden. Dat is ook de reden waarom de behandelaar vraagt hoeveel spanning geeft het beeld zoals het nu is opgeslagen in je hoofd etc.
Je hersenen maken weinig verschil in wat echt gebeurd is en wat je imaginair hebt voorgesteld. John die je komt redden voelt echt alsof je op dat moment veilig bent en dat is wat je nodig hebt als tegengif tegen nare herinneringen.
Ik heb onlangs een cursus gevolgd over het combineren van emdr en imaginatie rescripting uit de schematherapie. Bijv. toe te passen als de emdr vastloopt. Dan ben je zelfs heel bewust bezig om dit te stimuleren ‘wat heeft dat meisje nodig? Dat mijn pleeggezin wordt weg gestuurd door John - maak daar maar een voorstelling van’ volgend door nog een set emdr. Het oorspronkelijk beeld kan dan net zoals bij jou vaak niet meer worden opgehaald.
Je hebt ook emdr 2.0 waarbij de afleiding zo hoog is dat er nauwelijks ruimte is voor associaties. Ik zou wat jij nu ervaart persoonlijk veel waardevoller voor jou vinden dan nauwelijks associëren bij herhaalde (vroeg)kinderlijke trauma’s, mits iemand dat aankan.