Wat vraag jij je af? π
Trees ik heb er ook ontzettend last van. En mijn huisarts werkt nu nog maar de halve week, de andere helft is het een andere. En de oude is van het stempel, wacht nog maar twee weken, als het dan niet over is, dan ben je waarschijnlijk dood, dus sowieso opgelost. De nieuwe is van het stempel, voor de zekerheid wil ik even al je bloed testen en 3600 ct's laten doen.
Met als effect dat ik, voor mijn gevoel, een standje krijg als ik niet kom, maar ook een standje als ik wel ga.
Trees Zijn hier meer mensen die last hebben van huisartsen-schaamte? Dat je niet naar de huisarts gaat, omdat je je schaamt dat je er alweer bent en je daardoor een enorme zeurpiet voelt
.
ja ik! Maar ook omdat deze arts op mn werk komt en ik dan denk ja de ene dag kijkt ie in mn intieme delen (bij wijze van) en de volgende dag staat ie op mn werk
Softbasegaming dat speelt hier dus ook een rol. Ik heb jarenlang professioneel met haar samengewerkt. De laatste keer wilde ze serieus mijn anus bekijken . Het enige wat ik dacht βde volgende keer dat ik met haar moet samenwerken, denk ik alleen maar aan mijn anusβ.
Femkes eigenlijk is het ook nooit goed. Als ze niks doen, dan voel ik mij niet serieus genomen en heb ik helemaal voor niks mijn schaamte overwonnen om wel te gaan. Als ze 306 onderzoeken afnemen, waar vervolgens niks uitkomt, is de schaamte nog groter.
Het is vast stom en niet verstandig etc., maar ik ga toch nog even afwachten. Nog even wat meer rust nemen en mogelijk zijn het ook nog de naweeen van de maand de overprikkeling genaamd december. Deze heeft er bij mij echt flink ingehakt.
Cactusje Klopt ja, je moet volgens mij rekening houden met een afwijking tussen 0.3 of 0.5 graden. En twee keer meten, beide oren.
Maar die dingen kloppen volgens mij niet altijd hoor. Zo werd mijn temperatuur gemeten in het ziekenhuis vorige maand en had ik tot 2x toe koorts. 38.8 graden. Daar klopte niets van want ik voelde me totaal niet beroerd. Dat zei ik ook: 'dat kan niet'. Uurtje later kwam iemand anders meten en was mijn temperatuur gewoon 36.5 of zo. Dus whatever soms.
Maar als je temp na verschillende metingen in tijd hoog blijft dan kan je wel uitgaan van een accurate meting.
Wij gebruiken een thermometer voor onder de arm, ik heb die toen gekregen op de kraamafdeling in het ziekenhuis. Ze zeiden daar dat ze de temperatuur van baby's alleen nog zo meten. Bij E. en A. hetzelfde. Ben er heel tevreden over, die van S (bijna 11 jaar geleden dus) werkt nog steeds.
- Bijgewerkt
Vulpen dus ik noem haar naam niet (maar denk aan drinken)
Door dit soort dingen besef ik mij altijd dat ik hier zo slecht ben. Er passeren zich wel 10 verschillende drankjes door mijn gedachten en vervolgens komt de : laat maar.
Mij moet je niet in je team hebben met spelletjes.
Cactusje Ik vind dat zo middeleeuws, haha. Voor de baby kan het, maar de jongens zijn (bijna) 3 en 5 jaar. Rectaal meten is dan echt wel een ding en doe ik alleen bij uiterste nood. Voor nieuwsgierigheid stop ik gewoon een oortermometer in hun oor, haha
Al die vormen van temperaturen schijnen accuraat te zijn (met dan dus wel die 0.3 - 0.5 afwijking). In het ziekenhuis hier doen ze oormeten.
Wij hadden eerst zo'n infrarood thermometer, maar ik vond hem teveel fluctueren. Op je voorhoofd (waar je moet meten) had je dan 36.8, en aan de zijkant 37.6, andere kant zijkant 37.3. Ja.. da's te onduidelijk voor mij. Nu dus een oording en de afwijking tussen de twee oren is vaak niets, soms max 0.2. Dat is acceptabel voor mij
Hier is rectaal ook geen optie meer hoor. Huisarts en kinderarts vinden dat hier ook onnodig. Ik meet altijd via de oren, en dan neem ik de hoogste. Maar de precieze temperatuur heb je over het algemeen nooit nodig. Of een kind nu 39.1 of 38.7 heeft, het heeft koorts. (uitzonderingen zoals bij @Vulpen daar gelaten natuurlijk).
Ik meet ook alleen als de huisarts vraagt, anders is een kus op het voorhoofd voldoende om te voelen of ze warm zijn (en dus koorts hebben) of niet.
Ik heb een voorhoofd thermometer en die is voldoende voor als ik twijfel en even wil checken. Is vooral ook wel een tic omdat ik weet dat terugkerende koorts een teken van meningitis kan zijn en zowel mijn broer als ik hebben daarmee in het ziekenhuis gelegen. Ik ben daar dus iets panischer over dan misschien nodig. Daarmee die voorhoofd thermometer, geen moeite, wel een goede indicatie waar ik me prettig bij voel.
Zonnebloem haha denk aan sinaasappelsap, maar dan zonder het sinas gedeelte
Vulpen Dat heb je goed onthouden!
Inderdaad had mijn dochter maandenlang koorts ook tussen de 38 en 40. Daarnaast was ze heel moe, onrustig en zag enorm wit. Ze heeft allerlei onderzoeken gehad, bloedprikken, echoβs en is een paar dagen opgenomen geweest. Ze hebben nooit gevonden wat het was en zoals het ineens kwam was het ook ineens over.
Was in het begin van de Corona periode, net toen ze weer naar school mochten na de eerste lockdown begon het.
Ze was verder niet heel ziek, ook niet helemaal fit maar mocht maanden niet naar school ivm de Corona regels.
Maar niks gevonden dus! Heel raar en ook best angstig omdat we ook niet wisten of het terug zou komen.
Dat was in groep 4, nu zit ze in groep 7 en gelukkig nooit meer zomaar koorts gehad.
Honkeytonk Maar de precieze temperatuur heb je over het algemeen nooit nodig. Of een kind nu 39.1 of 38.7 heeft, het heeft koorts. (uitzonderingen zoals bij @Vulpen daar gelaten natuurlijk).
Ik moet ook vooral weten wel of geen koorts. Maar om dat te bepalen is de voorhoofdscanner te onbetrouwbaar, die gebruik ik alleen om vlug een indicatie te krijgen. Zoals gisteren toen ze met knalrode wangen terug kwam van de crèche. Toen gaf ie 36.6 en dan ga ik ervan uit dat ze gewoon wild gespeeld heeft Maar als ze ziek is of een stuip heeft (gehad) wil ik wel zeker weten of ze koorts heeft. Rectaal gaat hier prima zolang ze op m'n Nokia-telefoon spelletjes mag spelen
Sneeuwvlok Ja dat soort dingen onthoud ik Zou het dan toch een soort coronastress geweest zijn? Wel heel fijn dat ze daar nu geen last meer van heeft zeg!
Femkes herkenbaar, door mans aortaklepinfectie (waar hij niet heel ziek van was verder) ben ik ook altijd een beetje panisch met koorts.
De artsen ook, maarja het zal net die ene keer zijn dat het wel iets is ipv een half griepje. Niemand weet wanneer het ernstig is en wanneer niet, dus ik voel mij niet lullig als we voor Jan Doedel in het ziekenhuis zijn.