Ik begon op scholieren.com en raakte vrijwel direct verslaafd aan fora 🙂 Ik vond het zoveel leuker dan chatten o.i.d. Ik ben in verschillende fases van mijn leven lid geweest op verschillende fora. Zwangerschapspagina vond ik heel leuk omdat het lekker druk was en leefde op zoveel verschillende gebieden, ook na de zwangerschap was het nog interessant. Het was voor mij ook het eerste forum waar ik met uitsluitend met vrouwen praatte.
AvdK is het eerste forum dat ik zelf gestart ben (dankzij @LucP). Ik had hiervoor niet eens ergens gemodereerd, dus het was wel even schakelen, een hoop uitzoeken en regelen, maar het loopt inmiddels als vanzelf. Aan de ene kant is het jammer dat ik niet meer anoniem ben, aan de andere kant is het ook wel bevrijdend om gewoon een foto van mezelf online te kunnen laten staan, omdat het toch al niet meer uitmaakt. Het verhaal van Luc en mij en onze zoon was al vrij herkenbaar en wij zijn allebei ook op andere platvormen actief, wat ons nog herkenbaarder maakt.
Fora zijn echt mijn ding. Lezen, reageren, discussiëren, goed nadenken over hoe je een punt kunt maken, schrijven op een manier dat een ander de moeite wil nemen om je post te lezen; love it. Het is minder vluchtig dan appen en het is inhoudelijk omdat er een duidelijk onderwerp is. En bovendien regisseer je zelf je betrokkenheid en inbreng. Dat kun je niet zomaar doen tijdens een face-to-face gesprek met iemand, daar moet je constant bij blijven. En tekst is uniform, vrij van intonatie, lichaamstaal en de enigszins manipulatieve werking die dat op mij kan hebben, waardoor ik het gevoel heb meer oprecht te kunnen zijn in tekst.