Trees Het zal waarschijnlijk wel schelen dat ze meer ervaring heeft met skiën ja! Ik had het nog nooit gedaan, toen 1,5 dag wel, en de rest van de week heb ik in het restaurant fritattensuppe zitten eten terwijl ik wachtte op mijn klasgenoten. Niet de leukste manier om je vakantie door te brengen..
Trees Zo lang 😬. Ik hoopte met een jaar of 16 a 17 dat het wel voorbij zou zijn
Oh dan ga je dit helemaal niet leuk vinden...: toen begon het echte werk pas bij mij 🙈
Ik ben ermee gediagnosticeerd op mijn 13e, en de eerste 2 jaar kon ik afwisselend nog wel gymmen, als ik mijn grenzen in de gaten hield. Toen waren er nog dagen dat ik minder, soms zelfs geen last had.
Ergens rond mijn 15/16e werd het nog veel erger, en liep ik dus ook regelmatig wekenlang op krukken. Halverwege de derde ben ik ook definitief gestopt met gymmen.
Dat heeft zeker nog aangehouden tot 19/20, daarna nam het weer af tot wat ik rond mijn 13e had, en op een gegeven moment was het gewoon, poef, helemaal weg. Het was echt een soort bell-curve bij mij.
Ik weet niet of ik echt nuttige tips heb. Ik denk dat jij een ander type ouder bent dan de mijne, en dat helpt al veel 🤷♀️
En tijden zijn natuurlijk ook veranderd, er is meer kennis, dus dat maakt mijn advies ook verwaarloosbaar.. maar toch een poging:
Het allerbelangrijkste, en dat zal je vast al wel weten, maar ik kan niet anders dan er op hameren.. alsjeblieft, doe heel voorzichtig met diclofenac 😔
Tussen mijn 16-20 popte ik die dingen alsof het smintjes waren, want anders kon ik niet werken/naar school/dansles/uitgaan. Er was toen weinig bekend over de effecten op de maag, dus ik heb nooit bescherming gehad daarvoor, en dat in combinatie met het hele puberbrein, geen langere termijn consequenties zien en onoverwinnelijk denken te zijn.. tja, ik nam ze dus ook gewoon in met alcohol. Want koningsdag en carnaval en ik wilde kunnen dansen met mijn vrienden. 🤷♀️
Tegelijkertijd was het wel mijn redding, want dat was het enige wat voldoende hielp om te kunnen functioneren als een normale tiener, en ik had ze echt nodig. Maar ik had wel graag gezien dat er meer controle over was geweest van een volwassene die wél in staat was om de lange termijn gevolgen te kunnen zien, en er op had gehamerd om ze verantwoordelijk in te nemen. Nooit, maar dan ook nóóit zonder maagbeschermers. En ook niet met shotjes dus 👀
Ook: geloof je kind als ze zegt dat de kniebrace het erger maakt. Ga niet lopen bitchen dat hij 400 euro (gulden?) kostte en op maat gemaakt is.
Vooral als het gaat om zo'n brace met ringen, die de knieschijf zou moeten liften. Volgens mij liggen ze tegenwoordig ook gewoon bij de kruidvat 😂
Maar als dat ding ook maar een millimeter afzakt, duwt de ring de knieschijf juist naar beneden, en holy shit, steek die 400 euro maar in je reet want dat doet píjn. Onbrwust een kilo aankomen of afvallen zorgt er al voor dat hij niet goed meer past, en dan heeft hij gewoon averechts effect.
Hou er vast rekening mee dat gym tegenwoordig een examenvak is, en de examinator briefjes wil die de arts niet wil schrijven ivm de privacywetgeving. Begin maar vast met inademen, want je hebt een lange adem nodig. Als je iets op papier/mail hebt staan, begin nu al met het bouwen van een dossier voor het geval dat.
Ondanks dat het heel vaak voorkomt bij tienermeisjes, schijnt het op dat moment ineens een zeldzame, misschien zelfs tropische ziekte te zijn, waarschijnlijk oorspronkelijk meegebracht vanaf een nog onontdekte planeet, ruim voordat de dinosaurussen op aarde kwamen, en heeft je dochter een extreem, éxtreem zeldzame genmutatie waardoor alleen zij vatbaar is voor de rare-knie-ziekte, en moet ze bestudeerd worden zodat ze in baanbrekende wetenschappelijke artikelen terecht komt als patiënt zero. Want gymdocenten zijn nog erger en arroganter dan covid-wappies als het aan komt op medische kennis 😒
Je kan een onafhankelijke arts inschakelen als het echt niet anders kan, maar die kosten zijn voor je eigen rekening.
Uhm... standjes waarbij de bovenop zit moet ze maar gewoon mee wachten tot ze wat ouder is 🙈🤣🤣
Is zwemmen een idee voor haar? Dat heb ik zelf nooit gedaan, geen idee waarom niet, maar dat schijnt wel heel goed te zijn. Iets van aquafitness ofzo? Of is dat alleen voor senioren? 😅