Vandaag weer naar mijn werk geweest. Ik zou een halve dag blijven en dan weer naar huis gaan. In de middag zouden we proosten op het nieuwe jaar… dat kan ik niet.
Onderweg naar huis (10 minuten) G gebeld, maar hij nam steeds maar niet op. 11 x gebeld. In de auto al nagedacht over de manier waarop ik hem misschien wel zou aantreffen. Ik stapte het huis binnen, riep zijn naam en hij reageerde meteen goed. Zat gewoon op de bank met een eierkoek. Ik ging een eitje bakken en vroeg hem of hij ook wilde. Hij zei dat hij al een ei had, waarop ik zei dat hij een eierkoek had en geen ei. Dat was niet waar. Ik liep naar hem toe met een ei in mijn hand en liet hem het ei zien en zei: kijk, dit is een ei. Oh ja, ik heb een eierkoek, zei hij.
Paar minuten later loopt hij de trap af naar de keuken en staat op de grond. Laat een glas vallen. Ik kijk om, omdat ik schrik van het geluid. Ik zie dat het niet goed gaat. Ik probeer hem op te vangen, hij valt al schokkend op de grond. Ik haal snel zo veel mogelijk glas weg. Wat ik zie lijkt op een epileptische aanval en daarom bel ik 112. Het duurt best lang voordat ze er zijn. Ze hebben veel overleg als ze binnen zijn, er komt een tweede auto bij. Het insult duurt lang. Overleg of we naar Breda of Tilburg gaan. Uiteindelijk kiezen ze voor Breda, dat is dichterbij en hij heeft hulp nodig.
In het ziekenhuis is er opnieuw een scan gemaakt. Deze keer zijn ze sneller terug met de uitslag. Er is een bloeding te zien en die bloeding heeft gezorgd voor een epileptische aanval. Hij is ver weg, in de war en ontzettend moe. Ze nemen hem opnieuw op en brengen hem naar neurologie. De arts stelt mij de vraag over wel of niet reanimeren… ik geef antwoord. Ik weet dat we daar niet altijd hetzelfde over denken. Ze stelt hem dezelfde vraag, maar hij is niet in staat om te antwoorden…. dan is mijn antwoord dus hét antwoord.
Morgen zouden we in Tilburg de diagnose, prognose en het eventuele behandelplan te horen krijgen. Nu kunnen we niet naar Tilburg en gaan ze kijken hoe we dit op de best mogelijke manier kunnen vormgeven.
Eerst de nacht maar weer zo goed mogelijk doorkomen.