Met een aantal hele slimme mensen hier met veel communicatie kennis

Ik mag , op eigen vraag ook, een cursus bestuurlijk / zakelijk communiceren gaan volgen. 1. omdat het gewoon goed is voor mij, ik ben IT'er, mijn werk voelt als mijn toko, ik reageer over het algemeen uit de basis van mijn emoties.

  1. omdat we nu werken binnen een grotere/internationale/ commerciële organisatie met ons lab en ik daarnaast direct betrokken ben bij een overheidsorganisatie.

Zeker op punt 2 is het van belang voor mijzelf, vind ik, dat ik naar mezelf blijven , ook de mogelijkheid heb met handvaten om meer politiek correct/professioneel etc te reageren.

Het gaat dus wel echt om meer zakelijke communicatie. Hoe ik bv feedback moet geven, dat weet ik wel n.a.v. feedback cursussen.

Heel verhaal, maar waar moet ik zoeken? Welke aanbieders zijn er? Heeft iemand ervaring met zo een cursus? Is er wel zoiets?

    Honkeytonk heb je al eens op LinkedIn learning gekeken? Daar vind je (delen van) trainingen over dit soort onderwerpen.

    Ik ben verantwoordelijk voor de interne en externe bedrijfscommunicatie maar heb daar specifiek geen opleiding voor gevolgd. Er zijn natuurlijk wel corporate communicatie-cursussen, maar vraag me af of dat is wat je zoekt? Het is meer een vraag om 'politiek correcter' te reageren?

    Verder is het vooral een kwestie van onderzoek doen, denk ik, wat leeft er in de organisatie, hoe zit de hiërarchie in elkaar, wat zijn pijnpunten, hoe zijn bijv. mails opgesteld? Hoe verloopt de communicatie, via welke kanalen? Is dat heel formeel of eerder informeel? Bij ons is er bijv een salesmanager die de neiging heeft alles mondeling over te brengen waardoor je dus niks op papier/mail hebt en er weleens chaos ontstaat. Ik zet nu dus alles direct op mail, zodat ik zelf ook een kopie heb.

    Waar loop je nu tegenaan dat je denkt dat je de cursus nodig hebt? Vooral het uit de onderbuik reageren? Hoe uit zich dat?

      Nescio Ik ben heel erg, ja hoe zeg ik dat. Niet impulsief, maar meer beschermende naar "mijn" toko. (het lab, de mensen op het lab etc). Ik wil dat men, met zo min mogelijk computer effort zo goed mogelijk werkt. Dus minder klikken, dingen moet werken, aanzetten en werken, niet nog 100000 instellingen aanpassen etc. Heel erg service gericht. Veel minder zakelijk, niet politiek correct.

      Ik zeg wat ik denk, voel en ervaar. Nu heb ik al geleerd en pas ik al toe dat ik min. 24 uur wacht met reageren als ik ergens opgefokt over voel, of boos oid. Want anders gaat er weinig meer uit als, nee ik ga niet akkoord. Of nee, persoon x heeft ongelijk. (nog vroeger kon ik echt heel kwaad worden binnen de organisatie, dat overkomt me al niet meer zo vaak). Maar nog steeds, ik reageer weinig tactisch.

      Dat is over het algemeen in mijn werk ook prima. Dat heeft men nodig. Zowel collega's als leveranciers.

      Maar we zijn gefuseerd met een commercieel bedrijf, internationaal. Als ik binnen die structuur mijn toko nog wil beschermen, ga ik er niet komen met dat hele directe en moet ik veel slimmer kunnen beïnvloeden naar boven toe zeg maar.

      Daarnaast ben ik lid van een landelijke werkgroep, daar speelt momenteel heel veel, en ik en het lab hebben er belang bij als ik hier heel tactisch en voorzichtig in kan mee communiceren. Nu luister ik alleen maar.

      Ik heb absoluut geen ambities om iets van teamleider of manager te worden trouwens. Ik ben en blijf echt IT specialist en een echte beheerder. Maar ik doe dingen wel graag op mijn manier. En ik denk het meestal wel beter te weten dan de toplaag. (die ik over het algemeen, dom in IT vind).

      Ik had nu ook zoets gevonden:

      https://www.learnit.nl/cursus/beinvloedingsvaardigheden

      Maar weet niet of die van @Vulpen misschien beter is, al heb ik zoiets wel al eens gedaan.

      Wij noemen dat “gevoel” voor politieke verhoudingen. Ik heb dat dus heel erg maar volgens mij moet dat ook wel beetje in je zitten. Je moet de ruimte en mensen goed kunnen voelen en dan besluiten of je iets wel of niet en wanneer bespreekbaar maakt. En of je dit keer op je strepen gaat staan of even toegeeft om de volgende keer je punt te maken. Het is een bepaald spel 😬Ik heb collega’s die er nog steeds erge moeite mee hebben ondanks meerdere cursussen. Zij hebben gewoon andere krachten en wat meer hulp nodig. Ik doe vaak belangrijke gesprekken samen met bepaalde collega’s of ik lees e-mails tegen etc.

      Wat jij aangeeft helpt al goed. Iets laten bezinken voor je antwoord geeft.

      Qua cursussen heb ik via mijn werk effectief / strategisch beïnvloeden gedaan van Schouten en Nelissen. Maar dat is wel al 8 jaar geleden. Was een fijne praktische cursus.