Trees Kun je de beelden direct naar je neuroloog sturen? Of moet je daarvoor weer wachten op de volgende afspraak?
Bij de volgende afspraak. Mijn neuroloog werkt ook in de privé kliniek waar ik een nachtje moet blijven, dan kan ik het haar laten zien. Die afspraak staat nog niet, ik ga uit van weken/maanden.
Trees Het beeld wat je in je hoofd hebt van hoe je loopt is anders. Als je mank loopt omdat je een verstuikte enkel hebt, dan klopt het beeld met hoe je voelt met hoe je loopt. Dan snap je ook waarom je anders loopt. Als het neurologisch is, is dit anders ofzo. Dan klopt het beeld niet meer, omdat je niet anders loopt vanwege pijn, maar omdat het in de aansturing al ergens mis gaat. Dit is veel meer ongrijpbaar en onwerkelijk denk ik.
Ik denk dat pijn het verschil maakt. Daardoor blijf je heel alert op je lopen. Als het geen pijn doet maar gewoon zwak is dan registreer ik dat niet zo. Ik ben er wel van bewust natuurlijk want ik moet harder werken of even stoppen. Maar toen ik het gisteren zag dacht ik echt: jeetje, ik snap dat mensen soms kijken, en ik snap waarom mijn vriend vraagt of het gaat want mijn hele been zakt een soort van opzij.. zo bizar.
Trees Lukt het nog wel om te lopen zonder hulpmiddelen? (Ik weet dat dit ook vet confronterend is)
Ik kan nog lopen zonder hulpmiddelen. Een stok op kruk gaat ook niet echt want mijn arm gaat vaak meedoen als ik erge zwakte krijg, dus ik kan op die manier niet leunen op mijn hele rechterkant. Bij gewone zwakte, mijn normale staat zeg maar, dan kan ik gewoon lopen.
Ik wil ook oppassen met hulpmiddelen want ik weet de oorzaak niet, ik hou mijn spieren zo sterk mogelijk tenzij ik ander advies krijg. Wat niet kan kan niet natuurlijk, zo simpel is het, maar ik red het tot nu toe wel 🙂
Jij gebruik een wandelstok en loopfiets toch? Bevalt het? 🙂