Liekje81 Er zijn ontzettend veel therapieën ontwikkeld voor tinnitus. Mijn ervaring is dat wat voor de één werkt voor de ander juist niet en vice versa.
De bekendste zijn denk ik de volgende;
- In België passen ze neuromodulatie toe. Er wordt dan onderzocht welke hersengebieden overactief zijn en met behulp van elektrodes op het hoofd gaan ze hiervan de zenuwbanen beïnvloeden. Relatief veel Nederlanders gaan hiervoor naar België voor een paar weken. Voor een deel van de mensen helpt het goed, maar ik ken ook mensen waar het niks bij doet.
- Tinnitus retraining therapy. Hierbij gaan ze mensen leren wennen aan de tinnitus, zodat de tinnitus zelf geen emotionele reactie meer oproept/ niet meer het angstcentrum in de hersenen activeert. Deze emotionele reactie zorgt namelijk ook voor meer tinnitus etc en dan krijg je een vicieuze cirkel. Hier worden best goede resultaten mee geboekt. Doel is minder tinnitus ervaren, maar ook minder hinder hebben van de nog aanwezige tinnitus.
- Vrij nieuw is EMDR bij tinnitus. Ook om de emotionele respons te verminderen, maar ook geschikt voor mensen die het krijgen van tinnitus als traumatisch hebben ervaren of allerlei doem scenario's tov de tinnitus en de toekomst ervaren. Mijn eigen ervaring is dat het bij de helft echt wat doet en de bij de ander helft niet. Er loopt nu een onderzoek naar het effect hiernaar. Volgens mij komen zij op een hogere succespercentage uit dan ik.
- De 'gewone' tinnitusgroepen. Vooral gericht op voorlichting, beter leren een balans te vinden tussen spanning en ontspanning en cognitieve gedragstherapie om minder hinder te ondervinden van de tinnitus. Vaak ook icm ontspanningsoefeningen en mindfulness.
- Verder heb je nog de ruismaskeerders, andere type gehoortoestellen en sommige medicatie verminderd tinnitus (mirtazapine bijv. in een lage dosering).
Wat in ieder geval steeds duidelijker wordt uit onderzoek dat geleidelijk blootstelling aan de tinnitus het beste lijkt te werken, want uiteindelijk wordt je er dan minder gevoelig voor. Juist vooral je aandacht erop richten en er naar gaan luisteren. Vermijden maakt het op de lange duur erger en veroorzaakt juist hyperacusis. Weg blijven van oordoppen en koptelefoons die het geluid wegfilteren. Op de korte termijn prettig, maar het wordt op de lange termijn steeds erger. De hersenen moeten dan nog harder werken (nog meer overactiviteit en dus meer tinnitus) en worden daardoor ook gevoeliger voor geluiden zonder deze hulpmiddelen (en dus toename hyperacusis).
Interessante site is dit:
http://www.detuutvantegenwoordig.be/
Zelf raad ik ook altijd het boekje van Olav Wagenaar - eerste hulp bij oorsuizen aan. Veel uitleg, maar ook werkbladen om zelf aan de slag te gaan om minder last van de tinnitus te krijgen.