Meca Ik denk eerlijk gezegd dat feitenkennis over deze keuze bar tegenvalt. Ik heb wel eens uitgezocht hoe de verdeling van die 30.000 abortussen per jaar is. Want zodra je het over de keus over eigen buik hebt, beginnen mensen altijd meteen over verkrachtingsslachtoffers, tienermoeders en afbraak om medische redenen. Maar in praktijk zijn dat er echt heel weinig. Je komt dan per jaar op 27.000 abortussen bij gezonde, volwassen vrouwen die een gezonde baby dragen en vrijwillig seks hebben gehad. En dat vind ik toch echt wel een verdrietig gegeven. Ik vind niet dat abortus weer verboden moet worden, maar daar heb ik toch echt wel moeite mee.
En je zegt wel dat de keuze voor abortus weloverwogen genomen wordt, maar er was hier afgelopen week nog iemand met een zwangere in haar omgeving, die er heel achteloos over praatte, alsof abortus anticonceptie is. Daar had vervolgens niemand een goed woord voor over. Wat is er dan mis met de tekst uit de folder, wat je zo boos en onpasselijk maakt? Ik vind het eerlijk gezegd nogal tegenstrijdig.