Deliana Ja ik snap heel goed wat je bedoeld inderdaad. Het blijft lastig. Toen mijn vriend in z’n heel verliefde fase zat heb ik nog zitten googlen op love bombing omdat ik erg ongemakkelijk werd van de stroom aandacht en complimenten. Hele discussies met mezelf gevoerd. Nu ondertussen heb ik voor mezelf een duidelijke lijst rode vlaggen (concreet gedrag). En de overige weerstand die ik voel, daarvan weet ik dat ik daar gewoon doorheen moet. Daar leer je ook het meeste van uiteindelijk. Want je intuïtie werkt inderdaad niet optimaal als daar nog allemaal angst en trauma zit.
Toch als ik terug kijk heb ik wel af en toe ongemak gevoeld bij vriend, een soort paniek als hij te dichtbij kwam. Maar niet dezelfde irritatie die mensen met een een type B persoonlijkheids stoornis bij me oproepen. Dat is een heel specifiek gevoel. Soms heb ik mijn ex aan de telefoon en word er middenin een normaal gesprek iets door hem gezegd en dan voel ik meteen, ah, manipulatie, shields up en saai worden. En dat zelfde gevoel heeft vriend me echt nog nooit gegeven. Dat moet je op den duur inderdaad uit elkaar leren houden.
Beetje warrig verhaal zo, maar hopelijk snap je wat ik bedoel.
Ow edit, en over vertrouwen. Ik heb inmiddels geleerd dat het erom gaat dat je niet de illusie moet hebben dat je alles kunt voorkomen. Of dat er nooit dingen mis zullen gaan, je fouten maakt, als je maar voorzichtig genoeg bent dan…. etc. Maar meer dat je het vertrouwen hebt in jezelf, dat je er mee om kunt gaan als het wel mis gaat. Wat andere mensen gaan doen weet je nooit. Bij wijze van, ook niet na 10 jaar huwelijk.