Ik heb een keer een quilt gemaakt (zie foto). Tijdens mijn zwangerschap moest ik een hele tijd rust houden en daar ben ik niet zo goed in. Ik was dus op zoek naar een hobby waarbij ik stil zat. Ik ben toen een quilt gaan maken voor mijn dochter. Ik heb het patroon helemaal zelf bedacht.
Eerlijk gezegd was het een verschrikkelijk pokkewerk en ik denk niet dat ik er ooit nog aan zou beginnen. Ik heb het wel heel lang leuk gevonden hoor, maar vooral op het eind zat ik er echt tegen aan te hikken dat ik hem nog af moest maken. Daarbij speelde wel mee dat mijn dochter ondertussen geboren was en heel veel huilde en dat ik depressief was, maar toch... Ik geef je moeder dus gelijk dat ze je voor gek verklaard! π
Ik heb het voor het grootste deel met de hand gedaan. Dat moest bij deze vorm en zulke kleine stofjes. Dat is dus meteen mijn eerste tip: gebruik een patroon met makkelijkere vormen (vierkanten en driehoekjes) en grotere stofjes. Als ik nog een quilt zou maken, zou ik echt grotere stukjes stof gebruiken, want dan gaat het veel sneller en kan je ook veel makkelijker de naaimachine gebruiken. Maar als je je stofjes uit babykleertjes moet knippen, is het waarschijnlijk lastig om grotere vakjes te maken.
Bij ons in de bieb hebben ze bij de hobbyboeken wel boeken over quilts maken. Daar zou ik echt eens een kijkje in nemen. Je kunt er inspiratie opdoen voor je vormen en patronen, maar ook lezen hoe je het het best kunt aanpakken en dan vooral m.b.t. de vulling en afwerking. Want aan het eind moet je de bovenkant aan de vulling en de onderkant naaien. Dat is best nog wel moeilijk (tenminste, als je er geen ervaring mee hebt zoals ik) en ik vind het achteraf jammer dat ik pas toen mijn quilt af was in zo'n boek zag hoe het mooier had gekund.
Voor de vulling kun je het best fiberfill gebruiken. Dat kun je meestal wel kopen bij stoffenwinkels. Bij ons kun je het ook op de markt kopen, maar ik weet niet hoe uitgebreid de markt bij jou in de buurt is. Ik weet dat er ook mensen zijn die een dekbed van de ikea gebruiken voor de vulling. Bij de ikea heb je een heel goedkoop dekbed (de goedkoopste) en die is uiteraard vrij dun en die schijnt daardoor best geschikt te zijn voor onder de naaimachine (maar dat heb ik zelf dus niet geprobeerd).
Heel veel succes! Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden. En als je vragen hebt, mag je die stellen, al weet ik niet of ik ze e kan beantwoorden, want in feite deed ik ook maar gewoon wat!