Zijn er hier mensen die in Agile-teams werken? En zo ja, wat houdt het bij jullie in om een scrum master of een product owner te zijn? Is dat een rol waar je de hele dag mee bezig bent, of meer iets wat je naast je gewone werkzaamheden doet? Is het gekoppeld aan je functie, of staat het los van elkaar? Staat een scrum master of product owner boven de overige teamleden, zitten ze bijvoorbeeld in een schaal hoger? Heb je daarnaast ook nog een 'gewone' teamleider of leidinggevende en zo ja, met wie precies voer je dan je jaargesprek? En wat is de scope van een scrum master of product owner, gaat het altijd om één systeem of proces, of om meerdere?

Ik ben superbenieuwd. Ik heb zojuist te horen gekregen dat onze leidinggevende van plan is om niet meer de jaargesprekken te doen, dat zal voortaan de scrum master doen. In mijn geval is de scrum master gewoon een willekeurig iemand uit ons team waarvan onze teamleider zei: 'Jij zegt altijd tegen anderen dat ze discussies niet via de app of de mail moeten voeren dus jij wordt onze scrum master'. Absoluut niet iemand met wie ik van zins ben mijn jaargesprek te voeren, hoezeer mijn leidinggevende ook zegt dat een jaargesprek niet hetzelfde is als een beoordelingsgesprek.

Dus nu ben ik superbenieuwd hoe het Agile-werken in andere organisaties is vormgegeven.

Oef, wij werken in agile projecten, ik werk in 4 verschillende agile projecten naast de lijn organisatie waarin ik beheer doe.

Ik heb dus ook 4 verschillende scrummasters. En 1 leidinggevende binnen de lijnorganisatie.

Bij ons is scrummaster evenveel waard als een projectlid. Scrummasters doen vaak meerdere projecten, maar er zijn meerdere scrummasters. Zij plannen wel met mijn leidinggevende de uren in principe. (En met mij , maar ze willen meestal zoveel uren dat ik 50 uur per dag zou moeten werken).

Een scrummaster heeft alleen projecten. Niet een systeem of proces. Een product Owner heeft dan over het algemeen 1 of 2 systeem/ deelsysteem.

Ik snap jou heel goed. Met je scrummaster kan je je feedback of je je project bespreken maar meer niet. Hij weet toch niet hoe jij in andere projecten of in de lijn organisatie acteert?

Ik zou echt no way mijn jaargesprek met de scrummaster willen hebben van mijn grootste project nu 🤔🤣

Lijkt me wel een vervelende situatie dit!

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Honkeytonk Een scrummaster heeft alleen projecten. Niet een systeem of proces. Een product Owner heeft dan over het algemeen 1 of 2 systeem/ deelsysteem.

Ik snap jou heel goed. Met je scrummaster kan je je feedback of je je project bespreken maar meer niet. Hij weet toch niet hoe jij in andere projecten of in de lijn organisatie acteert?

Bedankt voor je reactie! Dit helpt echt heel erg want dit opent wel mijn ogen: bij ons gaat het dus niet over projecten maar over systemen. Bij ons is het per team geregeld, en een team heeft altijd zowel (voornamelijk) beheerwerkzaamheden als projectwerkzaamheden. Maar mijn scrum master is gewoonlijk maar zijdelings betrokken bij de projecten die ik doe (want hij is de technisch functioneel beheerder, hij komt pas in actie als ik ergens niet uit kom), dus die heeft er geen idee van verder hoe ik daarin functioneer inderdaad.