Zijn er hier mensen die in Agile-teams werken? En zo ja, wat houdt het bij jullie in om een scrum master of een product owner te zijn? Is dat een rol waar je de hele dag mee bezig bent, of meer iets wat je naast je gewone werkzaamheden doet? Is het gekoppeld aan je functie, of staat het los van elkaar? Staat een scrum master of product owner boven de overige teamleden, zitten ze bijvoorbeeld in een schaal hoger? Heb je daarnaast ook nog een 'gewone' teamleider of leidinggevende en zo ja, met wie precies voer je dan je jaargesprek? En wat is de scope van een scrum master of product owner, gaat het altijd om één systeem of proces, of om meerdere?
Ik ben superbenieuwd. Ik heb zojuist te horen gekregen dat onze leidinggevende van plan is om niet meer de jaargesprekken te doen, dat zal voortaan de scrum master doen. In mijn geval is de scrum master gewoon een willekeurig iemand uit ons team waarvan onze teamleider zei: 'Jij zegt altijd tegen anderen dat ze discussies niet via de app of de mail moeten voeren dus jij wordt onze scrum master'. Absoluut niet iemand met wie ik van zins ben mijn jaargesprek te voeren, hoezeer mijn leidinggevende ook zegt dat een jaargesprek niet hetzelfde is als een beoordelingsgesprek.
Dus nu ben ik superbenieuwd hoe het Agile-werken in andere organisaties is vormgegeven.