Dit vond ik belangrijk genoeg om even in een apart topic te melden. (Wij wisten het niet)

Vandaag moest onze oudste zoon naar de tandarts omdat zijn tand los zit van de val (blijken er 4 te zijn.🤯) de tand hoeft er na nader inzien toch nog niet uit!

Maar ik vroeg ook of ze even naar de rest van het gebit wilden kijken nu hij er toch lag. Hij heeft een beginnend gaatje terwijl wij erg goed poetsen.

Wat blijkt?! Kinderen met een melkgebit mogen maximaal 6 voedingsmomenten hebben anders kan het melkgebit het niet aan. Daar zitten dus ook de drink momenten bij behalve als het gaat om : water, thee zonder suiker en melk.

Ysabella
    Daarom krijgen ze hier zoveel mogelijk suikervrije ranja. Daar ben ik toen puber klein was mee begonnen nadat ze eerst geen gaatjes had bij controle en een paar weken later waren overal gaatjes. En elektrisch poetsen.

Dat drinkmomenten meetellen wist ik wel, hier zijn daar geen "vaste tijden" voor, zoals ik wel eens zie.

Ysabella
    😳 ooh echt joh.
    Dat wist ik helemaal niet. Zoon eet eigenlijk zo'n beetje vanaf het moment dat ie thuis komt tot na het avondeten 😬 ( daar werken we overigens wel aan hoor).
    Mag dat ook als 1 groot etensmoment tellen 😅

Ysabella Ja dit wist ik al. Ook voor volwassenen is dit overigens de tip (7 momenten)!Tenminste zegt mijn tandarts al 15 jaar ofzo.

Het is wel lastig vind ik want:

Ontbijt
      Tien uurtje
      Lunch
      Middag iets (thuis is dat snoepje en bij bso eerst fruit)
      Dan thuis rauwkost (maar opvang dan biscuit)
      Dan avondeten

Dus buiten water daarnaast kan je dan weinig zeg maar 😬 Maar goed over het algemeen gaat het wel. En soms niet.

Aurora de eet momenten van mijn kinderen hou ik ook niet bij, maar dat ga ik nu maar wel doen… Gelukkig drinken ze alleen water/thee/melk en de jongste koemelkvrije baby melk.

Haha ja tel dat maar als één eet moment. Kinderen mogen bijvoorbeeld echt wel iets lekkers drinken, maar de tandarts zei zorg dan dat hij/zij ook direct wat te eten krijgt zodat het 1 eet/drink moment is.
      Ik vind het wel lastig want als we een middag weg zijn neem ik veel paprika/komkommer en tomaatjes mee en dan eten ze de hele middag door… Ja hoe moet dan dan?!🙃

Ysabella Ik denk ook niet te druk om maken. Het is een mooi streven maar als het eens een dag of wat niet uitkomt dan is dat zo. Als je het verder goed verzorgd en oplet komt het vast goed.

Ik werd er namelijk in het begin helemaal gestresst van joh, nu heb ik het losgelaten wat meer.

Ysabella Ik vind het wel lastig want als we een middag weg zijn neem ik veel paprika/komkommer en tomaatjes mee en dan eten ze de hele middag door… Ja hoe moet dan dan?!

haha ja hier ook, maar toch is dat denk ik niet zo heel erg als het een dagje minder is. Het lukt hier ook nog niet altijd, maar ik probeer me er wel aan te houden, want hier had T dus twee gaatjes en E een beginnend gaatje! Ze zijn nog maar 6 en 3 (nou ja bijna 7 en 4 😛 )

Ja, wist ik inderdaad, is voor volwassenen ook, 7 eetmomenten geloof ik. Ik vind 6 op een dag meer dan genoeg, dat de hele dag door eten hoeft van mij niet. Hier geen suikerhoudende dranken, maar als dat eens wel is in het weekend, idd tijdens of net na het eten. 6 momenten op een dag is gewoon al best veel, wat mij betreft niet nodig om buiten die momenten nog meer te eten. Maar als dat eens met dagjes uit gebeurt, is het ook niet zo erg.