Aan de ene kant draait mijn maag om, voel ik zo veel woede, onmacht. Hoe kunnen mensen elkaar op deze manier zo behandelen. En voor wat? Geld? Land? “Veiligheid”? Ego? Macht?
En ik sla aan het online “proppen”, lijstjes met belangrijke data, wat wordt nu precies aangeraden? Waxine lichtjes, noodradio (wie heeft zo’n ding in huis?) lucifers, nood rantsoen, waterpillen, warmte dekens, ehbo kits … hoe ver ga je?
Mijn man aan de andere hand staat er super cool in: Waarom ons nu wel druk maken als er al de hele tijd op andere plekken oorlog is en we daar aan voorbij gaan? Van de landen die Rusland steunen is alleen China belangrijk en die gaat echt niets doen dat hun economie kan schaden. En, neucleair geschut in paraatheid betekent alleen maar dat Putin in het nauw zit en inziet dat Ukraine veel sterker is dan hij dacht.
Als Europa en usa de economische sancties vasthouden en desbetreffende nog scherper inzetten, kan Putin niets. De wereld draait om geld mensen, hoe vreselijk verachtelijk dat ook is.