Lovely83 op school vertelde een docent een keer nieuwswaarde = afstand x aantal doden
Blijkbaar telt dat ook voor levenswaarde..
En ik denk dat wat je zegt klopt; zij lijken meer op ons, dus identificeer je je snel, zij willen als wij zijn, in de zin dat ze dezelfde waarden hebben en die nastreven (daar is de EU toch een beetje op gebaseerd) en worden daar nu voor afgestraft. Dan voel je je denk ik meer verantwoordelijk? Plus dat veel mensen toch wel via via iemand persoonlijk kennen uit die regio of met familie daar, dat voelt ook heel anders.
En dan is het nog dat eerdere vluchtelingenstromen soms grotendeels uit jonge sterke mannen bestonden die "rijk" genoeg waren om een plek op zo'n vreselijk bootje te bemachtigen. Terwijl de oude zwakkeren achterbleven.. hoewel ik iedereen een mooi leven gun, en ik enerzijds snap dat de situatie uitzichtloos is, is er ook een stukje in mij dat denkt dat het zo ook niet beter wordt daar, en dat het ook niet eerlijk is dat het alleen voor de sterken is weggelegd om een mooi leven te krijgen.
Kort gezegd: ik ben het met je eens, maar ik begrijp ergens ook wel hoe dit ontstaat.
Wat ik dan weer moeilijk vindt, is dat wij geen geld hebben voor ontwikkelingssamenwerking, of voor nog een hoop andere 'linkse' dingen, maar wel in 1dag (!) 40 miljoen op kunnen halen. Maar dat vind ik vaker, was bij de notre dame ook al zo'n schaamteloze vertoning.