[verwijderd]
Pfff mensen, ik maak maar even een los topic aan want ik heb me toch een verhaal gehoord vandaag.. Ik weet gewoon even niet.. überhaupt iets. Ik ben verdoofd denk ik. Dus even van me afschrijven, even iets, misschien dat ik er door het schrijven of te sparren achter ga komen wat ik nou voel, of hiermee wil, want ik ben compleet in shock.
Even in het kort, volgens mij weten de meesten het hier wel, maar mijn moeder en ik, geen succesvolle combinatie. Lang verhaal kort: zij haat mij, en we hebben al ruim 5 jaar geen contact. Haat is misschien een sterk woord, maar mijn moeder is iemand die bij het minste geringste ongemak alles en iedereen laat vallen, inclusief haar eigen kinderen. Haar gevoelsleven gaat over wat de buitenwereld denkt, status, mooi weer en alles wat daar niet bij past (zoals ik) word zonder pardon opzij geschoven.
Ik heb een broertje, B, bij hem zelfde verhaal. Onze opvoeding was anders, hij was het moederskindje en kon niks fout doen, tot een paar jaar geleden en toen heeft mijn moeder ook het contact met hem verbroken.
B en ik zien elkaar een keer per jaar, met kerst.
Mijn ouders zijn gescheiden, tot zover de samenvatting.
Vandaag: B vertelde dat hij sinds vorige maand thuis zit met een burn-out. Uiteraard speelde er meer dan alleen zijn werk, hij had vragen, en heeft onze moeder uitgenodigd om te komen praten. Hij zei tegen mij: "ik had niks meer te verliezen, dus ik heb haar geconfronteerd met álles. Ik verwachtte dat ze net als altijd gewoon op zou staan, weg zou lopen en niet meer zou omkijken, maar het tegenovergestelde is gebeurd. Ik heb haar gebroken".
Mijn moeder is in tranen uitgebarsten, heeft een hyperventilatie-aanval gehad en álles is eruit gekomen. Ze heeft de volledige verantwoordelijkheid genomen voor alles wat er is gebeurd met ons. Niet alleen naar mijn broertje (die details ga ik hier niet delen, die zijn van hem persoonlijk), maar ze heeft daar ook huilend op de bank gezeten over oa hoe veel spijt ze heeft dat ze mij uit huis heeft laten plaatsen, hoeveel moeite ze daar nog steeds mee heeft. Hoe vreselijk ze het vind dat we geen contact meer hebben en ze mijn kinderen niet ziet, maar dat ze het mij niet kwalijk kan nemen dat ik er geen behoefte meer aan heb, omdat ze weet hoeveel fouten ze gemaakt heeft en ze het bij mij echt verpest heeft.
Ze wordt al jaren verteerd door schuldgevoelens, maar durft er niet over te praten. Ze is zich volledig bewust van wat ze ons heeft aangedaan, is doodongelukkig met haar keuzes en wil het dolgraag goedmaken, maar ze weet niet hoe.
B heeft haar geadviseerd om te beginnen met het maken van een afspraak met de huisarts, ik weet niet of ze dat gedaan heeft, of nog gaat doen..
Volgens hem weet ze dat ze mij nog veel meer heeft aangedaan dan B en moet ik er nu in ieder geval nog niet op rekenen dat ze binnenkort contact met mij gaat opnemen. Ze is veel te bang dat ik haar niet meer wil spreken, dat ze me echt kwijt is. Wat ergens ook wel terecht is, want als je het me vanmorgen gevraagd had, had ik dat 100% gezegd.
Op dit moment.. Ik weet niet meer wat ik voel. B bleef maar herhalen ik heb haar gebroken en ik kon niet anders dan continu vragen ze heeft écht gevoel?
Mijn moeder, huilend. Mijn moeder heeft spijt. Mijn moeder beseft het, erkent het. Mijn moeder is zich bewust van haar fouten, wat ze ons heeft aangedaan.
Wij kennen deze kant van haar totaal niet..
Ik ben compleet in shock. Ik weet even niet meer wat ik voel, wat ik wil.. ergens wil ik het ook van haar zelf horen, aan de andere kant.. Ik weet even helemaal niks meer. Ik ben gewoon compleet in shock.
Moest het even kwijt..