Wat is nou een positieve eigenschap die jouw kind(eren) bezit(ten) waar je trots op bent en die je zelf ook graag zou willen hebben?

Oudste: enorm behulpzaam, altijd vrolijk, allemansvriend, legt snel verbanden
Middelste: enorme doorzetter, grappenmaker en oog voor anderen/delen.

Bepaalde eigenschappen bezit ik al zoals allemansvriend, doorzetter en snel verbanden leggen. Maar ik zou wel wat luchtiger in het leven willen staan en altijd vrolijk en een grappenmaker willen zijn.

Oudste: heel sociaal, maakt snel vrienden.
Middelste: koppig, als ze iets wil gaat ze ervoor, ziet de humor overal van in
Jongste: scherp, slim, snel.

Ik heb hem even bij opvoeding gezet omdat hij niet in een subcategorie stond. Al vond ik het lastig om te bedenken welke het beste paste. Ik heb voor opvoeding gekozen omdat positieve eigenschappen in mijn ogen hand in hand gaan met hoe je je kinderen opvoedt. Maar mocht iemand andere ideeën hebben voor een categorie, dan hoor ik dat graag. Ik twijfelde nog met 'lichaam en geest'

Oudste: Is heel meegaand en gevoelig, houdt veel rekening met anderen. Soms iets teveel, ze moet haar grenzen nog leren aangeven, maar toch vind ik het een goede eigenschap als ze hier de balans in vindt. Ze is ook altijd blij met kleine dingen, ze is 16 maar je kunt haar nog steeds blij maken met iets heel simpels en dat bewonder ik wel.
Jongste: Die gaat echt voor wat ze wil. Super georganiseerd, houdt haar kamer netjes en heeft lijstjes die ze ook echt kan afwerken. Geen bullshit, gewoon doen wat gedaan moet worden. En dat als 13 jarige, ik vind het knap.

• [verwijderd]

H: is echt een sociaal dier. Heel behulpzaam, zorgzaam, en enorm empathisch. Echt een goede vriendin.
I: barst van het zelfvertrouwen, authentiek en heeft complete schijt aan de mening van anderen.

Ik vind het een leuke vraag, maar zo lastig om te beantwoorden!

Zowel oudste als jongste weten goed wat ze willen en kunnen dat ook goed aangeven. Maar ik vind het zo lastig in te schatten of ze die eigenschap hebben vanwege hun leeftijd of dat ze die straks ook nog zullen hebben. Het lijkt me hoe dan ook niet per se iets wat door mijn opvoeding komt. En bij oudste twijfel ik of ze niet vooral thuis goed is in het laten weten wat ze wil, op school gaat ze volgens mij gewoon mee met wat er van haar verwacht wordt.

Oudste is altijd heel enthousiast en gezellig en optimistisch. Jongste ook trouwens. Maar ook daarbij vraag ik me af of ze dat over een paar jaar nog wel zullen zijn. Gezellig hopelijk wel.

Wat wél een eigenschap is waarvan ik denk: oké, dat is niet omdat dat gewoon kenmerkend is voor hun leeftijd, is dat oudste heel oplettend is. Maar dat is dan weer geen eigenschap waarbij ik denk: oooo had ik die eigenschap ook maar, want ik ben zelf ook best oplettend, als het bijvoorbeeld gaat om hoe andere kinderen heten en dergelijke.