Hai allemaal.

Ik voel me een beetje machteloos.. ik heb namelijk drie meiden van bijna 9,6 en 4jaar. Met allemaal hun eigen lieve maar ook pittige karakter. Tussen de middag eten ze thuis (helaas geen continueschool) oudste dochter komt zelfstandig al naar huis. De jongste 2 haal ik zelf. Op mijn werkdagen lunchen ze op school, 2 dagen in de week blijven zo over.

De andere dagen dat ze thuis eten is het niet gezellig. Ik heb de regel, jassen op de kapstok en handen wassen. Ze rennen het huis in en hoe duidelijk ik het ook zeg, het lijkt wel alsof ze helemaal moeten ontladen! Moet het eerst dus 4x duidelijk zeggen (en vaak zeg ik het al bij de voordeur) dan aan tafel tijdens het eten is het alleen maar klieren. Echt zinnen als, ze kijkt naar mij! Of ze heeft meer hagelslag dan mij! Na het eten maken ze ruzie,. Ga zo maar door. Ik vind het lunchen zo echt een opgave en kan er niet van genieten. Niet dat dat perse moet, maar toch. Wil het heel graag gewoon gezellig houden en weet me even geen raad. Herkenbaar? Iemand tips?

Liefs roos! 💋

Hoi Roos, welkom! Fijn dat je er bent. Wel jammer dat de lunch zo verloopt. Ik kan me voorstellen dat je er tegenop gaat zien om met ze te lunchen.

Heb je al een andere tafelschikking geprobeerd?
Zet je het eten al klaar zodat ze, na het handwassen, direct hun brood kunnen maken?
Misschien een punten systeem en bij een x aantal rustige lunches pannenkoeken eten bij de lunch?

Ik zou denk ik wel benoemen hoe jij je voelt bij deze gang van zaken. Misschien komen de meiden met mooie oplossingen.

Tussen de middag laat ik ze altijd op school eten, maar ik herken het wel 's middags.
Constant tegen elkaar bezig, echt tot slaan/knijpen toe. Volgens mij is het even ontladen van school/moe/honger.
Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar misschien kun je ze eerst even laten rennen in de tuin?
Of hoe zouden ze het vinden om de andere dagen ook op school te eten?

Welkom!

Mamabeertje Dit is wel een goede. Als ze het wel naar hun zin hebben met op school eten, zou dat dan geen optie kunnen zijn? Want als ik dit zo lees, ben ik blij dat onze school continurooster heeft... Hier zijn de kinderen 2 en 4 maar het is heel herkenbaar, dat continu op elkaar reageren onder het eten: 'ik mag niet tegen haar praten! ik mag nooit iets zeggen!', 'Zij doet gemeen!' enzovoorts. Wij proberen dat in goede banen te leiden door vragen te stellen over hoe de dag is geweest, dat werkt redelijk. Soms.

Hoe gaat het met het avondeten, heb je dan deze problemen niet?

Welkom Roos!
    Je meiden zijn bijna even oud als de mijne (9, 7 en 4) en ik herken dit soort oververhitte situaties aan tafel ook. Wat hier helpt, is zelf heel ontspannen zijn en er echt voor gaan zitten. Als ik zelf gehaast ben of er niet bij met mijn hoofd, gaan ze eerder klieren. Nu is dat best moeilijk als ze al vervelend zijn natuurlijk. Hebben ze (te) veel honger? Zijn ze opgeladen van school? Dan kan een snack vooraf (een worteltje, een paar tomaatjes) misschien wel helpen, of zoals @Mamabeertje ook zegt, even laten ontladen in de tuin.

Ook helpt het bij ons door ze zelf hun brood te laten smeren (al van vroeger) en beleg te kiezen. We hebben eigenlijk maar 1 regel: eerst gezond en dan iets zoets.