Na een leuke dag, zoals vandaag, gebeurt het me heel vaak dat ik in bed nare gedachten krijg. Bijvoorbeeld over dingen die mis hadden kunnen gaan.
Vandaag ben ik wezen fietsen met mijn zusje en de kinderen, was leuk en enorm gezellig. Nu lig ik in bed en bedenk ik me dat we overvallen hadden kunnen worden in een stukje bos waar we fietsten. Vervolgens speelt dat verhaal zich in mijn hoofd af, wat zou ik doen, wat doen de overvallers, wat doen de kinderen.
Ik ga ervan zweten en ik kan het niet loslaten. Vaak val ik daarna in een zweterige slaap, heel onrustig. Soms droom ik, maar vaak ook niet (of zonder herinnering).
Maar die gedachten, dan ben ik echt nog wakker. Het zijn geen dromen.
Ik heb een behoorlijke fantasie en had vroeger een voorliefde voor zielige verhalen. Hoe zieliger hoe beter. Inmiddels kan ik er niks meer van lezen/horen want ik trek alles persoonlijk aan. Wat zou ik doen in die situatie? En de kinderen? (Altijd zijn het de kinderen, het is duidelijk een angst om ze te verliezen)
Ik denk dat meer mensen zich wel afvragen hoe ze zich in een bepaalde situatie zouden gedragen, maar ik zie het zo voor me. En ik bedenk scenario’s uit. Ik zie ze voor me. Ik bedenk ze. En ik kan het niet stoppen.
Herkent iemand dit? Tips wat ik kan doen om het te voorkomen of te stoppen? Van harte welkom!
(Ik ga nu even mijn boek lezen en hopen dat het dan uit mijn hoofd is…)