Wat vinden jullie…..
T en haar klasgenoten die als praktijk vak zorg en welzijn hadden gekozen moesten een vakproef doen.
Hiervoor hadden ze 3 keer 4 lesuren de tijd.
Het bestaat uit een theoretisch deel én uit een praktisch deel waarbij ze twee spellen moesten doen met een aantal kinderen en daar een verslagje over maken (vragen beantwoorden) en een gezonde traktatie maken. Super leuk! T is er mee aan de slag gegaan, is bij mij op school geweest om met kleuters de spellen daadwerkelijk te doen. Ze heeft het op tijd ingeleverd. Als 1 van de weinigen….. ze heeft het in de inleverles aan twee docenten laten zien en zij waren er erg enthousiast over. Nu heeft ze een cijfer gekregen en dat is een 5,7, ze was teleurgesteld want de docenten waren in de les zo enthousiast geweest.
Ze is na gaan vragen hoe er beoordeeld is en nu blijkt ze een klein stukje te zijn vergeten, stom natuurlijk en zonde van de punten.
Nu mogen de andere leerlingen, die niets hadden ingeleverd ‘herkansen’ en zij krijgen nogmaals 3 keer 4 lesuren om het te maken, uitvoeren en inleveren.
Deze kinderen waren al begonnen met hun opdracht en krijgen feitelijk meer tijd om het te maken en in te leveren. T zou ook mogen herkansen, maar…. Dan moet ze twee nieuwe spellen maken, het opnieuw uitvoeren en opnieuw inleveren. Ze mag niet haar vergeten stukje aanvullen en opnieuw inleveren….
De leerlingen die niets ingeleverd hadden hebben hun eerste, niet ingeleverde spel, natuurlijk niet in de prullenbak gegooid om braaf opnieuw te beginnen…
Voor mijn gevoel wordt T nu ‘gestraft’ voor het feit dat ze het wél op tijd heeft ingeleverd… aanvullen mag niet, herkansen is alles opnieuw doen, voor haar, niet voor de rest want zij hebben dubbele tijd gekregen…. 🤔
Help mij om dit anders te zien… het voelt gewoon niet eerlijk🙈 het cijfer telt trouwens ook al mee voor het examen van volgend jaar.
Over het theoretische gedeelte heb ik het nog niet eens, een werkboek invullen maar omdat de digitale omgeving niet werkt moeten ze de antwoorden tijdens de lessen maar googelen, de tekstbronnen konden ze dus niet bij….. ben nog trots op haar cijfer…
T vraagt zich terecht hardop af waarom ze dingen nog op tijd zou inleveren als er voordeel aan zit om dat niet te doen….