Noordeling Is natuurlijk raar dat zowel een tl leerling als een vwo leerling een V moet scoren.
Dat vind ik ook bijzonder. Ze compenseert natuurlijk fors bij bepaalde onderdelen die minder te maken hebben met rekeninzicht, waardoor het gemiddelde minder slecht uitvalt. Ik kwam er vandaag achter dat ze ook geen grote getallen kan uitspreken bijv 2064, is voor haar echt onmogelijk. Ze zegt dan iets als 46 honderd uhm nee 200 en 48 uhm nee nou ja zo iets zegt ze dan. Ze zit er best wel naast. Haar IQ profiel past wel echt bij dyscalculie, maar ja daar heb je alleen ook geen hol aan. Ze heeft nu sinds een half jaar een extra 1-op-1 begeleiding op school hiervoor en het resultaat is nul. Ze zijn weer aan het oefenen geweest met de tafels, maar ze kan ze maar niet automatiseren.
Ik zag dat je dit als extra hulp kon krijgen bij een verklaring. Ik vond het best veel? Ik kopieer even:
Een dyscalculieverklaring op het voortgezet onderwijs (VO) biedt praktische en wettelijke ondersteuning voor leerlingen met een rekenstoornis. Het doel is om gelijke kansen te creëren, door de belemmeringen die dyscalculie veroorzaakt zoveel mogelijk weg te nemen via aanpassingen, hulpmiddelen en dispensaties.
Hieronder een overzicht van wat een dyscalculieverklaring op het VO concreet oplevert:
⸻
✅ Wat heb je aan een dyscalculieverklaring op het VO?
- Aanspraak op extra ondersteuning en maatwerk
• Begeleiding door een zorgcoördinator of leerlingbegeleider.
• Inzet van remedial teaching, hulpmiddelen of aangepaste leermaterialen.
• Mogelijkheid tot aangepaste toetsing (bijv. minder op tempo toetsen).
⸻
- Recht op faciliteiten bij toetsen en examens (incl. eindexamen)
Volgens het Examenbesluit VO en de Staatsexamensregeling mogen scholen aanpassingen doen zoals:
🎓 Tijdens het centraal examen (CE):
• Extra tijd (vaak 25% verlenging)
• Gebruik van rekenkaarten/formules/hulpmiddelen (zoals rekenmachine, als anderen dat niet mogen)
• Mondelinge toelichting van opgaven bij sommige vakken
• Soms: alternatieve opgaven of aangepaste beoordeling
🧾 Bij schoolexamens (SE):
• Mogelijkheid tot:
• Spreiden van toetsen
• Aangepaste toetsinhoud (zonder onnodige talige of rekenkundige complexiteit)
• Afname in een prikkelarme ruimte
⸻
- Dispensatie van rekenverplichting (alleen in uitzonderlijke gevallen)
• Voor leerlingen met een officiële dyscalculieverklaring kan soms de rekentoets dispensatie worden verleend (bijv. voor mbo-toelating).
• In het VO is de rekentoets niet meer verplicht als apart vak, maar rekenen zit wel verweven in wiskunde, economie, natuurkunde, etc.
📌 Let op: Dispensatie van een vak (bijv. wiskunde) is zeer uitzonderlijk en alleen mogelijk bij een zwaar profiel en met toestemming van de inspectie. Meestal moet de leerling het vak gewoon volgen met aanpassingen.
⸻
- Gebruik van hulpmiddelen in de klas
• Rekenmachine ook bij hoofdrekenen
• Tafelkaarten, stappenplannen, kladblaadjes
• Visuele of auditieve ondersteuning bij uitleg
• Gebruik van digitale hulpmiddelen zoals Squla, Rekentuin, Mathplay, enz.
⸻
- Aandacht bij rapportvergaderingen en overgangsbesluiten
• Bij het bepalen van het overgangsadvies (bijv. van klas 2 naar 3) of doubleren wordt rekening gehouden met de dyscalculie.
• Een onvoldoende voor wiskunde kan in sommige gevallen “gecompenseerd” worden binnen het dyscalculiebeleid van de school.
⸻
📌 Samenvattend
Een dyscalculieverklaring in het VO geeft recht op:
• Extra tijd en hulpmiddelen bij toetsen/examens
• Aangepaste didactiek en beoordeling
• Zorgcoördinatie en begeleiding
• In sommige gevallen: dispensatie of alternatieve beoordeling
⸻