Trees Maak een test op een hele goede dag of je gokt goed, dan is het 2.3. Heb je een slechte dag of gok je continue verkeerd dan is het 1.8.
Jup... Het is niet anders. Misschien dat we op het mbo nog een 3e poging doen 😅
Feit is, dat school ook geen extra begeleiding kan aanbieden (die ze nog niet gehad heeft) als het wel officieel is vastgesteld, dus dat zou geen verschil maken. Ook die begeleiding is er hier alleen particulier, en dat kan ik toch niet betalen...
Ze krijgt dan alleen extra tijd op het examen, wat moet ze daarmee? Alsof ze in dat halfuur ineens wél leert rekenen, terwijl dat al jaren niet lukt. 🤷♀️
H is juist relatief snel, omdat alles wat voor haar Chinees is ze gewoon overslaat of maar iets gokt. Ze wil ook niet continu geconfronteerd worden met haar tekorten daarin, dus die gaat het dan echt niet 10 minuten proberen als ze toch al weet dat ze het niet kan 🙈
Gelukkig weet ze wel wat een driehoek is, dus ze kan bepaalde thema's bij wiskunde daarmee compenseren. Ze kan methodes wel onthouden, dus weet bijvoorbeeld gewoon dat een oppervlakte lengte x breedte is, en haar rekenmachine doet de rest.
Een 3 op de ene toets en een 8 op de volgende, maakt gemiddeld voldoende 😅
Op die manier haalt ze het dus al jaren iedere keer nét.
Ook bij economie stampen we samen gewoon heel hard op de begrippenlijst zodat ze daarmee kan compenseren voor de rekenopgaven, en ook daarom staat ze nog steeds voldoende.
Maar ik denk dat het ook wel verschil maakt dat H's hoofd op zo veel andere fronten ook anders werkt, dat het verschil nog niet eens zo extreem groot is als bij jouw dochter het geval zal zijn. Het is niet alsof ze op alle vakken 10en haalt, behálve wiskunde/economie.
H kan bijvoorbeeld ook niet begrijpend lezen, raakt zwaar overweldigd door teksten, en dat geeft ook gewoon veel problemen bij andere vakken.
H leert alleen visueel, dus het hele schoolsysteem is waardeloos voor haar 🙈
Het wordt bij haar dus al snel op een algemeen lage intelligentie gegooid ipv dyscalculie, terwijl ze een haast fotografisch geheugen heeft als de stof aangeboden wordt in beelden, en op iq-testen gewoon binnen het gemiddelde scoort 🙄
H zit overal gewoon vast in een web van bureaucratische onzin, en een schoolsysteem wat niet aansluit bij haar manier van denken. Het is wat het is... mijn focus ligt voornamelijk op zorgen dat het haar zelfbeeld zo min mogelijk schaadt, want ik kan niet blijven vechten voor een systeem wat er gewoon niet is..