Trees vroeger was alles echt veeeel beter’.
Ik heb dat gevoel juist helemaal niet. Als ik denk aan 'vroeger', denk ik vooral aan de inmenging van de kerk, het gebrek aan vrouwenrechten, en hoe alles maar binnenshuis moest blijven omdat de buitenwereld niet mocht weten wat er werkelijk speelde. Hoe iedereen in een bepaalde mal moest passen (wit, cis, hetero) en er anders geen plaats was voor je in de maatschappij.
En dan iets later, de generatie van mijn ouders, de gevolgen van hun voorgangers. Mijn vader hangt van kunstgewrichten en metale pinnen aan elkaar omdat hij altijd maar door moest gaan met werken en nooit geleerd heeft zijn grenzen aan te geven, mijn moeder ging gebukt onder trauma's waar ze nooit hulp voor heeft gezocht want 'je praat niet met vreemden over privézaken', en hun huwelijk was ronduit bagger omdat "ze bij elkaar bleven voor de kinderen". Ik moet er niet aan denken om zo te leven.. het lijkt me afschuwelijk 😬
Ik heb altijd het idee dat het "vroeger was alles beter" gedoe hand in hand gaat met de buitenspelende kinderen vs ipads discussie, maar mijn kinderen hebben ook gewoon buiten gespeeld dus ik snap het gewoon niet 😅
Nee, geef mij de toekomst maar. Natuurlijk zijn er enge dingen (klimaat, ai, oorlogen), maar dat had iedere generatie. Maar ik wil een toekomst waarbij individualiteit gevierd wordt, waarbij gelijke rechten vanzelfsprekend worden, en waarin er een nieuwe balans gevonden mag worden tussen werk, gezin, mentale gezondheid en plezier. En ik denk dat de huidige en volgende generaties daar wel een grote rol in gaan spelen.. En ik hoop dat ik nog niet te oud ben en het ook nog mee mag gaan maken 😅
Honkeytonk hoe rooskleuriger onze herinneringen worden
Mijn puberteit was gewoon kut, dat scheelt 🤣