Wij hebben een buitenlandse hond, ik ben heel blij dat we die keuze hebben gemaakt. Ik vind de stichting waarvan wij hem hebben geadopteerd heel fijn. Ze dachten echt mee en zijn kritisch op je leeftomstandigheden en gezinssituatie. Dat vind ik heel goed, want dat kan een hoop ellende van verkeerd geplaatste honden voorkomen. Het is niet zo dat wij hem leasen, maar als er grote behandelingen bij de dierenarts moeten gebeuren moeten we inderdaad wel contact met ze opnemen. We moeten ook twee keer per jaar een update sturen. Ik vind dat zelf niet meer dan logisch, ze willen gewoon dat hun honden goed geplaatst worden en helaas is de ervaring dat dat vaak mis gaat. Ik vind het hele fijne, warme en betrokken mensen. Die updates vinden ze altijd leuk om te lezen. Ze hebben ook verder geen oordeel over hoe je de hond opvoed, welke methode je gebruikt of wat dan ook, daar vragen ze echt niet naar. Ik heb niet het gevoel dat ze ons de hele tijd controleren.
Maar een buitenlandse hond is veel werk en hoewel ik onze hond zeker betrouwbaar vind moet je er wel tijd in steken, want ze moeten echt heel erg wennen aan het leven in een huis. Je kunt nooit van te voren zeggen of je hond gaat blaffen naar mensen op straat. Als je een hond aanschaft is het belangrijk om zelf vanaf het begin te zorgen voor veel rust voor de hond en zorg voor een goede training of begeleiding van een gedragsdeskundige, die gebaseerd is op de laatste wetenschappelijke kennis over honden. Je hoeft namelijk geen certificaat te hebben om hondentrainer te worden, iedereen met een mening kan dat doen en er gaat veel in mis.
Ik zou zelf alleen maar aan een hond beginnen als iedereen in het gezin er zeker van is en dit wil, anders ga je sowieso gedonder krijgen en dan krijg je straks ruzies van 'ja maar jij wilde een hond, waarom moet ik hem nu alweer uitlaten' enzovoort.
Hoe wij onze stichting hebben gevonden is gewoon via google, ik heb bij veel stichtingen op de site gekeken en op een gegeven moment contact opgenomen. Als je die mensen dan echt spreekt dan merk je al snel of je het prettig vindt of niet. Wij hebben trouwens wel kinderen én een kat, dus dat hoeft geen probleem te zijn, we hebben daarom in overleg met de stichting een jonge hond uitgekozen die daar nog aan zou kunnen wennen.