Pimpelmeesje een van zijn grootste angsten is een operatie. Er is dus een reden dat hij artsen vermijdt. Hij heeft een enorme angst voor alles wat medisch is en opereren staat in zijn top 3 van ergste angsten. Na het woord operatie heeft hij ook niks meer onthouden, want in de auto zei hij doodleuk ‘dat ik dan niet mee hoef, want hij verwachtte dat hij na de operatie wel een uurtje moest blijven vooral hij kon terugrijden’. Het werd anders voor mij een te lange dag. Uhm je gaat helemaal nergens heen na de operatie, laat staan dat je 2.5 uur gaat autorijden. Hij had nog niet helemaal door dat het een logeerpartijtje wordt met thuis nog een hersteltijd van 6 weken 😬.
Liekje81 de neuroloog wil hem met spoed, maar geen idee hoe lang spoed is. Ik heb ook niet alles opgeslagen en mijn man al helemaal niet. Of dit nu weken of maanden is, geen idee?!?
Huggybird ik zag de bui tijdens het onderzoek al hangen. De neuroloog was zeer agressief met iets scherps in zijn voet aan het prikken, terwijl mijn man vroeg ben je al begonnen 🫣. De neuroloog zei bij alles, doet dit al pijn? Vervolgens ging hij de oude mri bekijken, stond op en riep ‘een momentje’ en kwam terug met de mededeling dat hij vandaag nog door de mri gaat. Ook daarna kwam hij direct naar ons toe, omdat hij was blijven wachten. Mijn man vond het allemaal heel aardig en ik dacht alleen maar dat dit vaak geen goed teken is.
Volgens de neuroloog is het een wonder dat hij überhaupt kan lopen en dat hij maar aan één kant uitval heeft (zegt mijn man doodleuk dat hij aan de andere kant ook lichte klachten heeft, maar dat hij dit niet noemenswaardig genoeg vond om te benoemen 🙄). Het kanaal waar de zenuwen doorlopen lijkt op de mri volledig dicht gedrukt aan beide kanten bij de uitstulping en is qua klachten en pijn vergelijkbaar met een zeer forse hernia met uitval aan beide kanten en problemen met ontlasting etc. Mijn man loopt gemiddeld 13.000 stappen per dag, mountainbiket 2/3x per week (voelt alleen halverwege zijn onderbeen niet meer, maar daar wilde hij niet over zeuren - echt wat een drama die man 🤪), heeft ook geen problemen met plassen/ stoelgang en dat zou onmogelijk moeten zijn volgens de mri.
Er moet dus ergens nog wat ruimte zitten in het kanaal, maar dat is zo klein en niet meer zichtbaar op de mri dat het wrs een kwestie van tijd is dat het volledig dicht is. Hij begreep ook niet waarom de neuroloog 12 jaar geleden fysio heeft geadviseerd, want de mri-beelden waren toen al heel slecht en fysio is echt compleet zinloos in dit geval. Mogelijk dat er ook permanente schade van de zenuwwortels inmiddels is opgetreden doordat er zolang druk op is uitgeoefend. Het wordt dus wel een hernia-operatie, ondanks dat het officieel geen hernia is, maar een extreem grote bulging discus icm een te smal kanaal.
Ik ga mijn man dus emdr-en de komende tijd om iig zijn angst wat minder te laten zijn. Ik ben dus wel opgelucht voor hem, want dit gaat hem zoveel verlichting geven als het klaar is.