Bloem zal ik doen. Ik heb net het zorgpad wat doorgelezen, maar er staan best wel wat zaken in waar ik het niet mee eens ben, niet correct zijn of mijn inziens onvolledig zijn. Nu weet ik niet of ik een zeikerd ben, maar het gaat om deze punten:
Zo schijnt een herseninfarct ‘volledig te voorkomen zijn door gezond te leven’. Jep zo staat het er letterlijk. Terwijl de oorzaak van mensen onder de 55 jaar in veel gevallen niks te maken heeft met een ongezonde levensstijl. Dit is bij ouderen een grote boosdoener (en ook niet altijd), maar juist niet bij jongeren. Verder delen ze de gevolgen op in lichamelijk en psychisch. Om vervolgens alle cognitieve gevolgen onder psychisch te scharen en niks over de psychische gevolgen te zeggen. 50% van de patiënten krijgt te maken met een depressie en/of angststoornis na een cva. Als gevolg van het trauma en verlies en/ of een direct gevolg van de locatie van de beschadiging. Lijkt mij dus heel relevant als een wijkverpleegkundige dit tijdig signaleert en doorverwijst.
Er wordt ook niks genoemd over vermoeidheid. 60-70% heeft 3 jaar na het cva nog te kampen met extreme vermoeidheid. Niks over de emotionele gevolgen zoals dwanghuilen, dwanglachen, emoties niet meer kunnen aflezen of voelen etc. Ik zou dus een indeling maken op basis van lichamelijk, cognitief, psychisch en sociaal-emotioneel. Ook overprikkeling en hoe dit zich kan uiten na nah wordt helemaal niet genoemd. En ook het stukje seksualiteit mis is, maar misschien gaat dit wat te ver voor een intake van de wijkverpleegkundige. Alhoewel seksuele ontremming mij wel handig lijkt om te weten als wijkverpleegkundige?
Wil ik nu teveel of ben ik te precies? Ik wil dit graag doen, maar dan moet ik het er wel mee eens zijn. Nu weet ik ook dat ik enorm kritisch kan zijn (en soms te kritisch) en nogal precies ben als het om werk-gerelateerde zaken gaat. Mijn plan is nu om onderbouwd feedback te geven en aangeven dat ik wel graag wat aanpassingen wil als ik dit moet presenteren.
Vinden jullie dit terecht of ben ik nu echt aan het mierenn&%ken?