Ysabella bij meer dan 15 punten verschil spreek je toch van een disharmonisch profiel?
Nee dat dat verschilt per score en subscore. Er zit in de handleiding van de wisc ellenlange tabellen, waarbij je kan nakijken wanneer een verschil significant is. Hier zitten weer allerlei ingewikkelde statistische berekeningen achter. Vaak zijn de verschillen veel groter om het echt significant te laten zijn om te mogen spreken van een disharmonisch profiel (al wordt in de praktijk dit nog weleens verkeerd geïnterpreteerd).
Mijn dochter zit verbaal op 124, maar de verwerkingssnelheid is 107. Dit verschil is niet significant en dus niet betekenisvol. De betrouwbaarheidsintervallen van beide scores overlappen ook. Echter merken we in de praktijk dit verschil wel duidelijk en is haar leerplan hier wel op aangepast.