Algemeen nieuwstopic
- Bijgewerkt
Blue vanaf september heb je de 13 weken echo ook er bij die je standaard kan kiezen.
Combinatie test is bloedprikken + echo
Nipt test en 13 weken echo = is hetzelfde, bloedprikken en echo.
Dus eigenlijk veranderd er niks, op de naampjes en de techniek na .
Blue
Als ik het zo lees zit er inderdaad niet veel verschil in volgens mij.
Combinatiest hebben wij trouwens ook nooit gedaan.
https://nos.nl/artikel/2390172-kinder-ic-s-liggen-vol-met-jonge-rs-patienten
middenin de zomer he.. geloof niet dat dat eerder is gebeurd. De eerst na corona gevolgen verschijnen al. Jammer dat er niet zoveel geld in een goed vaccin voor het RS virus gestoken wordt, het gaat toch om onze kinderen. (maar ja, ik snap , de doelgroep is relatief klein, maar toch.)
Weet iemand hoe het qua vaccinatiegraad zit qua mazelen enzo in NL ? Hoop echt niet dat we straks nog een mazelen uitbraak krijgen.. met een baby op komst.
- Bijgewerkt
Honkeytonk
Nou ja, kleine doelgroep.
Ik las gisteren dat het wereldwijd doodsoorzaak nr. 2 is onder zuigelingen. Alleen bij ons overlijden er eigenlijk geen kinderen aan, vanwege de goede zorg hier.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/vaccinaties/cijfers-context/trends#node-trend-vaccinatiegraad-zuigelingen
Ik vond hier trouwens cijfers over de vaccinatiegraad. Voor mazelen staat 93,6% dacht ik, dus dat is wel onder de norm van de WHO, die is 95%
Honkeytonk denk dat het voor de vaccinatie graad van de mazelen heel erg afhangt van in welke streek je woont.
Denk dat het percentage gevaccineerden in de Biblebelt bijvoorbeeld relatief wat lager is.
Mamabeertje ik bedoelde meer of deze is afgenomen door corona, maar in je linkje staat al dat de verwachting is van niet. Ik had ergens gelezen, dat wereldwijd die vaccinatiegraad wel enorm was afgenomen door corona.
https://www.scientias.nl/miljoenen-kinderen-lopen-basisvaccins-mis-door-corona/
Deze cijfers zijn dus niet van NL. Evengoed, nog steeds een ramp als er dus kinderziektes opnieuw gaan uitbreken daar..
Blue ja klopt, waar wij wonen is hij relatief hoog in de jaren voor corona. Was vooral benieuwd, of door corona in NL ook minder werkt gevaccineerd, maar het lijkt er op van niet.
Niet dat dat dus het probleem minder groot maakt.. juist niet. Maar heel egoïstisch, wel minder direct gevolgen voor ons.
Honkeytonk dokter denkt dat onze jongste RS heeft. Is al een week ziek. RS krijgen alle kinderen in hun eerste jaar alleen voor zuigelingen is het echt gevaarlijk. Anders verloopt het gewoon als een gewone verkoudheid of griep zoals M nu heeft.
Opvang is 50% van de kindjes nu afwezig waarvan er 10 aangetoonde RS hebben…
Honkeytonk las gisteren dat dat vaccin er binnen 1 a 2 jaar aan zit te komen gelukkig. Wij hadden laatst ook een baby van een week op de praktijk en meteen ingestuurd. Ook RS, echt zo sneu.
Hopsatee Wat voor klachten heeft M dan nu? Kan je dat bij de huisarts laten testen? @Liekje81 weet jij dat? Want een hoop joh! Wij hadden ook veel zieken, N die hoest al een paar weken, getest op corona maar dat was het niet. Omdat hij niet echt ziek ziek is, nog niet bij de huisarts geweest, maar omdat het al lang duurt, misschien toch maar eens binnengaan. Hij heeft nu ook ontstoken traanbuisjes, hij huilt snot. Zo sneu.
Ik begreep trouwens als ik nu RS krijg, de baby ook beschermd is? Kan ik dat ook laten testen? (echt he.. door corona wil ik alles laten testen volgens mij ).
We hadden N dinsdag thuis gehouden van de opvang, belde ze, hij mag wel komen hoor. Ik zei, ik weet het, maar hij is gewoon niet lekker, dan is thuis toch het fijnste. Wel lief dat ze nog even er achteraan belde. Door corona zijn we zo helemaal op regels gaan varen en moet je echt weer even stil staan van goh, hij is gewoon niet lekker, dan is, als het mogelijk is, thuis toch gewoon het fijnste.
Liekje81 Ah dat is al best vlot. Hopelijk delen ze dit dan eigelnijk uit eerst in de landen met minder goeie zorg..
Honkeytonk Ik weet niet, de huisarts ging nu niet testen omdat M het verder prima doet maar een aantal kindjes op de opvang (wel allemaal tussen 0-1,5) die 10 dus zijn naar het ziekenhuis geweest. Dus misschien dat ziekenhuis dat doet?
Voor zover ik weet kan je RS vaker krijgen. Volwassenen ook. Dus ik betwijfel een beetje of je kind dan antistoffen mee krijgt? Maar dat weet ik niet.
M is nooit ziek (laatste en enige keer was 1,5 met waterpokken) hij kreeg vrijdag 41 graden koorts helemaal ijlen. Za op covid laten testen was negatief. Toen begon het snotteren en hoesten echt zo’n diepe zware hoest. Vervolgens kreeg hij za weer hoge koorts. En nu heeft hij al wat dagen af en aan koorts en vannacht dus wederom 39 graden maar begon nu ook raar en snel te ademen en kreeg en werd benauwd/klaagt hij over. Paar dagen terug wilde hij ook slecht drinken maar nu wel weer goed. En hij is in de avond steeds suf.
Maar dokter geweest en saturatie is “goed” in elk geval boven de normale waarden en longen klinken buiten het reutelen ook goed. Dus aankijken voor nu. Hij is natuurlijk ook al net 4 dus wel wat sterker dan een ukkie. Maar wel al een week ziek dus..
- Bijgewerkt
Honkeytonk denk dat het wel zou kunnen. Maar we doen het eigenlijk nooit. Dat komt evt pas in het ziekenhuis als ze ingestuurd worden.
Hopsatee ah dat klinkt wel veel heftiger dan N. Die hoest momenteel vooral s nachts. Wel zo een diepe hoest, maar overdag nauwelijks, ook geen koorts. En snotogen.
En M met zoveel RS om zich heen, is die kans natuurlijk verreweg het grootste!
- Bijgewerkt
Honkeytonk Ja dokter zei dat hij dus een aantal kinderen al had doorgestuurd (wel meerdere dokters in ons dorp hoor) en dat het ineens explodeert nu in onze regio. En de opvang begon dus vorige week al met signaleren dat er iets heerste maar toen wisten ze nog niet wat en nu ineens een domino deze week en heel veel
Ziek. Was blijkbaar eerst zuid west NL vooral. Toch jammer dat midden nu ook mee doet. Hij slaapt nu in elk geval lekker dus hoop dat hij snel blijvend opknapt. Ik vond dat ijlen van het weekend heel naar had een kind van mij nog nooit gedaan maar was echt de hele nacht super raar…gelukkig doet ie dat niet meer!
Jullie ook beterschap!
@Honkeytonk ik las net deze ook
Hopsatee ja logisch.. en te verwachten.. maar niet echt opbeurend .
Wel heel goed voor alle onderzoek naar verspreiding van virussen dit! (Probeer het maar positief te bekijken).
Honkeytonk Nee ik dacht ook al: oh ja leuk met een baby in oktober/winter