Pimpelmeesje Het voelt een beetje alsof ze een explosieve peuter blij willen houden, zo kan je toch geen wereld leiden
Ja dat vooral..
Vulpen Ik dacht dat je het over de toespraken bij het diner had, maar ik denk dat dit over het sms'je ging
Dat sms'je was al walgelijk, hoewel ik nog enigzins open sta om de noodzaak ervan te begrijpen, het is meer het totaalplaatje. (De toespraken heb ik gemist)
Ik zat een samenvatting te lezen/kijken op nos, en werkelijk alles ging over hem. Mensen langs dranghekken die zwaaiden naar zijn auto, Maxima die leek te buigen voor hem (ik hoop zó erg dat ik dat verkeerd geïnterpreteerd heb), het logeerpartijtje, hij mag naast de koning staan op de foto..
Terwijl er leiders van landen zijn die deze speciale behandeling niet krijgen, terwijl ze hem veel meer waard zouden zijn.
Ik denk dat ik vooral ook een beetje val over een ander deel nog hoor: afgelopen weekend, toen het nog de vraag was of Iran zou reageren, las ik ergens een stuk over de mogelijke scenario's en het beeld richting de wereld. Het zou zwak overkomen als Iran niks zou doen, ze wilden geen gezichtsverlies etc.
Daar heb ik thuis nog een hele discussie over gehad, omdat ik persoonlijk vergelding niet per definitie het 'sterkste' standpunt vind. Wat de definities waren van 'sterk' en 'zwak' overkomen, dat agressie/vergelding in die context als 'sterk' werd gezien, terwijl ergens boven staan veel sterker over kan komen. En of de definitie van 'sterk' en 'zwak' anders zouden zijn als er vrouwen aan de macht zouden zijn. Nouja, het was een heel ding, was een interessante discussie 😅
Dus dat zit nog een beetje in mijn achterhoofd, dat er gebombardeerd móest worden om 'sterk' over te komen en geen gezichtsverlies te leiden, en nu een paar dagen later: onze leiders die krúipen voor hem? Maken wij ons echt totaal niet druk over hoe we ons presenteren op wereldtoneel? Zijn wij niet bang om 'zwak' over te komen? We zijn de hielenlikkers van de navo, is die reputatie het waard om Trump te vriend te houden nu? Ik vind het walgelijk, we hadden echt wel wat meer balans kunnen vinden met wat meer ruggengraat. Misschien dat het slim is om Trump nu even te paaien en hem te vriend te houden, maar ik weet niet of ik het zo verstandig vind in het grotere plaatje, op wereldschaal, op langere termijn.