[verwijderd] Toen ben ik 6 weken thuis geweest en kon ik wel weer ontspannen.
Het kost vaak tijd om weer te kunnen ontspannen. Vaak voelt het eerst niet en dan is het fijn om te weten dat het erbij hoort. Als het toen een paar weken kostte, ga er maar vanuit dat dit nu weer zo is. Kan het altijd meevallen.
Je hartslag, bloeddruk, stresshormonen zijn wat hoger en dan is ‘gaan’ omspannen nogal een tegenstrijdige activiteit voor je lijf. Deze wil rennen en vliegen, want dan is de activiteit en het signaal wat je lijf afgeeft weer in evenwicht/ kloppend. Alleen dat wil jij niet, want uiteindelijk raakt je lijf daar uitgeput van. Je functioneert op reserves met ‘dank’ aan de stresshormonen zonder de batterij tussendoor weer op te laden. Vandaar dat het eerst vervelend kan aanvoelen om te ontspannen. Het moet eerst uit deze reserves komen.
Wandelen is zoals Bloem zegt echt een goede activiteit. Het heeft een positief invloed op verschillende processen in je hersenen, die stress verlagend zijn (er op termijn er ook voor zorgen dat je beter bestand bent tegen stress) en dan bij voorkeur in een groene omgeving. Paar bomen of wat gras is al genoeg. Alleen ook hierbij geldt, loop rustig en heel bewust. Ik deed veel wandeltherapie bij stress klachten en die mensen liepen altijd heel erg hard. Logisch want dat geeft hun lijf aan, maar dat is niet helpend.