Vulpen dat herkennen wij hier zeker! Zeer treffend artikel.
Dat iemand geen huisarts kan vinden is een groot probleem idd. Wij nemen ook geen nieuwe patienten meer aan. We hebben er al meer dan een normpraktijk normaal heeft. En het is al zo druk, nog meer patienten gaat ten koste van de patientenzorg.
En dan idd nog het euvel dat mensen verhuizen naar een andere plaats en dan niet weg willen, want we zijn zo'n fijne praktijk. Maar ondertussen gedoe want: nee, ik kan niet zo vroeg, ik moet uit ... komen. Je kan geen visites rijden met soms alle gevolgen dien. En dan dus plekken bezet houden voor mensen die nog geen huisarts hebben in de plaats waar ik werk. En soms willen mensen wel, maar kunnen ze in de nieuwe woonplaats ook geen nieuwe huisarts vinden. Dus ja...
Gemeente bouwt allerlei huizen bij, maar er komen geen huisartsen bij. Gemeente maakt nieuwe huisvesting niet mogelijk, waar moet je dan zitten als nieuwe huisarts? Wij zitten nog in een woonhuis, zoals meer huisartsen die begin jaren 90 zijn begonnen. Maar die gaan zo zoetjes aan met pensioen, en dan mag er geen huisarts meer in zitten, dus is er nieuwe huisvesting nodig. Die niet te vinden is.
Dus ja, het is echt een probleem.
En we doen ons best hoor, maar mn baas is nu 63, en zit er al jaren zowat doorheen. Door de drukte, de bureaucratie, alle dingen die je door je maag gesplitst worden door de overheid. Vergrijzing, maar thuiszorg loopt ook over. Maanden lopen leuren met een oudje, maar geen plek. Ja, tot het mis gaat. En dan de mentaliteit van mensen de laatste jaren. En nee, zeker niet bij iedereen hoor. Maar ze worden steeds dwingender, steeds egoister, alles moet nu. En dan ondertussen maar klagen over de assistente, wat je dan weleens leest. En gelukkig herken ik me daar niet in, maar het is zelfs voor mij steeds lastiger aan het worden soms om aardig en geduldig te blijven, door de druk die sommige patienten op me leggen. Dat je elke ochtend al met een bijna vol spreekuur zit, en niet weet hoe je iedereen kwijt moet, waardoor je door moet schuiven, en de volgende dag in dezelfde stress zit. Het is een leuk vak, ik ben er goed in en ik hou ervan, maar het is zeker zwaar.
Zo, tot zover mijn relaas 😆