Deliana ik heb dat dilemma al lang geleden opgegeven 🙈
Voor beiden punten valt iets te zeggen, niet kwaad spreken over de andere ouder en het kind bevestigen in diens gevoelens. Beiden hebben voor en nadelen, en je kan het toch nooit goed doen.
Ik ben dus gewoon zo eerlijk mogelijk en hou het bij mezelf. Het ene moment betekent dat dat ik gewoon zeg dat ik heel erg boos ben, het volgende moment dat ik het fijn vind dat hij iets goed doet, afhankelijk van de situatie.
Ik hoop op die manier mee te geven dat ze een voorbeeld hebben in het mogen uiten van alle soorten emoties en dat ieder mens goede en slechte kanten in zich heeft, en het belangrijkste is dat we er van leren en groeien.
Of dat de juiste weg is of dat ik mijn kinderen hiermee enorm traumatiseer, geen idee. Zien we over 10 jaar wel 😅
Maar mijn kinderen voelen dondersgoed aan wanneer iets onoprecht is, en eerlijkheid staat voor mij voorop. Ik kan niet van mijn kinderen verlangen open en eerlijk te delen wat ze dwars zit wanneer ik zelf ga doen alsof alles oké is wanneer het dat gewoon niet is.
Als mijn kinderen hun grenzen aan geven en ex gaat er overheen, mogen ze best weten dat het niet aan hun grenzen ligt, maar hij gewoon fout zit en dat ik dat ook niet accepteer. Hun grenzen hebben het recht om er te zijn en mogen gewoon verdedigd worden. Als ex daar problemen mee heeft, moet hij ze maar respecteren 🤷♀️