Lovely83 klopt. In het bos lopen is zo lekker. Het is ook echt een andere manier van lopen, omdat je veel meer moet anticiperen op wortels, kuilen etc. Ik liep dan ook wel echt trager, maar logisch.
Wat ik regelmatig deed was de ‘gewone’ wandelroutes van Staatsbosbeheer volgen. Met van die gekleurde paaltjes. Ik liep regelmatig de route in het kniphorstbos bij Anloo of de routes die starten bij het boomkroonpad of een stuk daarvoor bij die grote parkeerplaats in de bocht in het bos van gieten (dit is volgens mij een vage uitleg 😬). Mijn favoriet was trouwens de route in het bos bij eext. Deze is heel afwisselend met in het begin smalle paadjes met heuveltjes, later ook heide met koeien, stuk gewoon bos, een hunebed en het pinetum. Deze is 5km en uit te breiden als je wilt.
Wat ik het meest deed, was gewoon naar het bos gaan en dan liet ik mijn hardloophorloge een route uitkiezen. Dat kan denk ik niet op elk horloge, maar op mijn horloge kan ik de afstand kiezen en dan geeft mijn horloge verschillende opties voor routes. Ik kan er dan eentje kiezen en op mijn horloge krijg ik een plattegrond met de route. Horloge trilt als ik moet afslaan. Of ik ging gewoon rennen en als ik ongeveer halverwege was, dan liet ik mijn horloge de terugweg kiezen naar het beginpunt. Ik rende trouwens ook regelmatig stukken van het Drenthepad of het Pieterpad. Kan je ook de bewegwijzering volgen.
Nog even als toevoeging. Als je het vaker wilt gaan doen, zijn trailrunning schoenen wel echt een pre. Veel minder kans op uitglijden. Ik droeg zelf altijd inov-8 met noppen en zolen met grafphene zonder demping zodat ik zoveel mogelijk contact had met de grond voor stabiliteit.