Louelle81 Nav het incident bij dochter Lovely vraag ik mij af of je pro actief je kinderen leert over verschillende huidskleuren en dat we allemaal gelijken zijn.
Pro actief niet echt nee, ik bespreek het als er een aanleiding voor is. Aangezien er best vaak een aanleiding is, wordt het ook vaak besproken. Ik geloof ook dat het dan beter blijft hangen wanneer er een concreet voorbeeld is. Mijn kinderen zijn 6 en 7 jaar overigens. Recente voorbeelden:
Dochter die iets zegt over rood haar en over een man met lang rood haar (ze zegt niets negatiefs, maar is wel verbaasd en nav daarvan heb ik een gesprekje met haar).
Zoon die iets zegt over dat het wel raar zou zijn, een jongen in een jurk. Dan heb ik gesprek daarover en ook over het eeuwige: de kleur roze "is voor meisjes" en blauw "is voor jongens".
Dochter die iets zegt over iemand met een dikke buik, ik vind dat inderdaad ook een observatie en geef aan hoe het kan komen dat iemand overgewicht heeft en dat je niet moet wijzen oid, zoals @Sevenof9 hier beschreef, de verschillen zijn er gewoon, het gaat er vooral om dat ze er geen waarde oordeel aan geven en dat doen ze gelukkig niet.
Soort haar en huidskleur: ik leg uit over verschillende rassen/volken.
Verder krijg ik veel vragen over trouwen 😂 dus ik leg vaak uit dat je als partners niet hoeft te trouwen, je hoeft geen kinderen te "nemen" (angst van mijn dochter 😂) dat vrouwen van vrouwen kunnen houden en mannen van mannen, dat sommige mensen niet echt een man of vrouw zijn of zich niet zo voelen (aanleiding is vooral dochters identiteits zoektocht, dus ook niet pro actief maar heeft een aanleiding).
En laatst zei mijn vriend iets over vrouw en huishouding en ik was blij verrast dat hij zichzelf snel verbeterde naar "of papa" of zoiets.