Ysabella Daarin blijft vooral de vraag, blijf je dan zitten waar je zit of moet je dan verhuizen? Wij hebben net voor het ploffen van de vorige bubbel ons vorige huis gekocht. Dus hebben een tijd ongeveer 50.000 onder water gestaan. Dat betekent dat op dat moment verhuizen moeilijker is, hoewel je met voldoende inkomen dat vaak weer kan opvangen in de nieuwe hypotheek (hebben mijn schoonzus en zwager gedaan). Sowieso is je nieuwe huis dan weer goedkoper, dus je hebt minder overwaarde nodig. Wij zijn toen gewoon blijven zitten en konden nu met 50.000 overwaarde verkopen. Maar dat geld zit dus wel weer volledig in ons nieuwe huis en dat hadden we ook nodig omdat de huizenprijzen zodanig waren gestegen.
Maar uiteindelijk koop je over het algemeen een huis om te wonen, alle overwaarde is vooral leuk voor je nabestaanden, verder is het grotendeels monopoly geld. Het is alleen wel heel belangrijk om voorzichtig te zijn met wat je financiert. Ik ben nog steeds heel blij dat we ons vorige huis op 1 inkomen hebben gekocht (dit huis ook, maar nu ben ik ook de enige met inkomen). Toen mijn man zijn werk kwijtraakte konden we dus gewoon blijven waar we zaten. Het is heel vervelend om onder water te staan als je moet verkopen, dat is vooral van belang.