Over het feit dat ik geen nieuw scheermes voor mijn ladyshave kan kopen. Het is een apparaat van slechts een jaar oud en hetzelfde apparaat wordt nog steeds in de winkel verkocht. In de gebruiksaanwijzing staat dat ze voor optimaal resultaat adviseren om elke twee jaar het scheerblad en de knipelementen te vervangen. Bij intensief gebruik zelfs elk jaar. Toch zijn deze onderdelen nergens te koop, behalve bij één leverancier, maar daar kost een nieuw setje messen β¬60! π± Dat is niet alleen belachelijk duur; het is ook nog eens duurder dan het hele apparaat nieuw kopen! ππ‘
Ik heb de klantenservice van philips gebeld en die hebben geregeld dat ik eenmalig gratis een setje messen krijg toegestuurd, wat ik heel netjes van ze vind en waarmee de klacht voor nu is opgelost. Het is echter niet Γ¨cht opgelost, want over een jaar heb ik weer hetzelfde probleem. Het is toch belachelijk dat ze zelf zeggen dat je die onderdelen regelmatig moet vervangen, maar dat ze ze vervolgens nergens verkopen, terwijl het niet om een oud model gaat?! Ik ben hier echt pissig over! Dit is dus wat er mis is met onze consumptiemaatschappij: als een apparaat een beetje minder functioneert gaan we geen onderdelen vervangen, maar gooien we het weg en kopen we een nieuwe, want dat is goedkoper. En ondertussen halen we zoveel grondstoffen uit de aarde dat zij uitgeput raakt en vervuilen we de aarde met ons afval. π‘
Het is toch niet te veel gevraagd dat als je een duur apparaat van een goed merk koopt, dat het langer dan een jaar of twee mee kan?! π‘