Vulpen 24-uurs zorg was volgens mij juist veel duurder en arbeidsintensiever. Zo lang mogelijk thuis wonen is juist in het kader van bezuinigen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is?
Puzzelstukje ik heb een iets andere mening over het onderwijs (ik heb 6 jaar lang gewerkt in het onderwijs, ik had een gecombineerde baan in zorg en onderwijs).
Los daarvan kunnen de mensen natuurlijk heel makkelijk overstappen, omdat de banen momenteel voor het oprapen liggen. Het onderwijspersoneel heeft de afgelopen jaren het vak ook niet erg populair gemaakt voor nieuwe studenten, waardoor de nieuwe aanwas ook beperkt is ๐ฌ. Eerlijk gezegd snap ik het veel meer vanuit zorgpersoneel dat ze overstappen. Ik vond het onderwijs vergeleken met zorg echt een stuk relaxter op heel veel vlakken.
Ik snap een hulp in de huishouding trouwens ook wel. Veelal mensen zonder diplomaโs en ze krijgen nu overal kansen om aan de slag te gaan op werkplekken waar ze betaald verder kunnen studeren. Ik zou het zelf ook doen.
Er is gewoon super veel veranderd. Ik kan mij nog herinneren dat we 12 jaar geleden op 1 vacature sph (social work) 160 sollicitanten hadden. Paar jaar geleden was je blij met 2 sollicitanten. Sollicitanten kunnen nu gewoon kiezen, waar ze willen werken. Mijn functie is helemaal bizar. Als ik morgen zou aangeven dat ik werk zoek, dan krijg ik waarschijnlijk 30 aanbiedingen. Zonder dat ze mij ooit gezien hebben, maar puur vanwege een titeltje.