Nu de lenteframboos zich weer laat zien en onze snijbonen binnen bonen geeft (zie foto) begint het bij oudste zoon en mij weer te kriebelen. Tijd om na te denken over de moestuin.

We hebben sinds een paar jaar een lapje grond in de tuin vrij gemaakt waarin vooral courgette staat. Wortels waren geen succes en onze jonge appelboompje (zelf vanuit een pit opgekweekt) is vorig jaar door jongste zoon de nek omgedraaid.
Vorig jaar heeft oudste met mijn vader een kruidenbak getimmerd met ook tomaatjes en rode peper.

Genoeg om over na te denken dus...
Wie doet er mee?

@Bloem @Softbasegaming @Hopsatee @aardbeitjes @June @Toch6 jullie wellicht?

Jessie80 ik ook! Dit weekend weer twee middagen in de moestuin gewerkt. Ik vandaag verschillende dingen gezaaid: spinazie, radijs, tuinkers, pluksla, peulen, koriander, wilde bloemen. Ook heel veel gras verwijderd, volgend jaar maar voor groenbedekkers in de winter zorgen zodat we geen gras hoeven weg te halen. Ik heb ook geëxperimenteerd met hugelkultur, vandaag zo'n heuveltje gemaakt, hij is wel vrij laag maar ik had niet genoeg takken 😛

Kennen jullie dit?

Mijn man heeft vorig jaar de Japanse framboos tak gesnoeid... Tot aan de grond weg gesnoeid, hij had ‘ergens’ gelezen dat dat moest. 🤯 Nog een leuke bijkomstigheid, het is ( nou ja was) hardhout dus de Japanse framboos is pas over 10 jaar weer zo groot als dat hij eerst was. 😵

Misschien kom ik hier nog wel leuke ideeën tegen!

Ik lees ook mee. Op dit moment is alles nog een bouwput maar volgend jaar hoop ik m'n moestuin te kunnen aanleggen!

• Bloem hebben hierop gereageerd.
        • Bloem vindt dit leuk

Ysabella onee! Je moet die tot 1,80 terugsnoeien. Maar het groeit wel snel volgens mij hoor.

Sevenof9 hij heeft hem tot aan de grond afgeknipt. Wij hebben best veel Japanse struiken staan met hardhout, maar dat groeit echt vreselijk langzaam. De framboos is nog niks gegroeid. 🙃 Ik vind het altijd zo leuk van Japanse struiken dat ze ongeveer 3 keer in de zomermaanden in bloei staan. (geen idee of dat voor andere planten ook geldt)

Ysabella nee! Dat klinkt niet best. Mijn man snoeit ook altijd nogal grof maar rozebottel groeit wel echt heel snel weer aan.

Sevenof9 nee dat ken ik niet. Misschien wel interessant voor de moestuin bij mijn schoonouders (aan de andere kant van de poort dus die heeft onze zoon zich ook toegeëigend). Heb je dan ook een kas(je) of kan alles wat je gezaaid hebt nu al buiten?

Jessie80 ik heb geen kas, alles wat ik nu gezaaid heb zou vanaf half maart moeten kunnen. Komende week wil ik ook dingen in potjes zaaien voor in de vensterbank zodat ik ze later in de tuin kan zetten. Ik zou een kas en leuk vinden maar er wordt nog wel eens wat kapot gemaakt bij de volkstuinvereniging, bij andere mensen zijn de ruiten van de kas al een paar keer ingeslagen. Dus ik hou het hier maar bij.

Honkeytonk Hier ook. Hele tuin ligt open. Dus dat wordt voorlopig nog niks met die moestuin aanplanten.
                Tot wanneer kan je eigenlijk groenten, fruit. en kruiden planten?

Bloem dat verschilt per groentesoort. Je kunt googlen op moestuinkalender en dan zie je precies wat je elke maand kunt doen.

Wat leuk een moestuintopic!
                  Wij hebben van de voortuin een moestuintje gemaakt, voldoende voor ons als gezin😁 ik moet het binnenkort weer netjes maken🤣

Wij hebben een moestuintje. Nu nog binnen in een kasje. Maar ik wil binnenkort ook een hoop buiten gaan zaaien, maar voorlopig wordt onze tuin ook wel gebruikt als kattenbak door de katten van de buren dus dat houd me een beetje tegen🙁 iemand tips? (Geen gif)

Nimue een soort konijnen eroverheen met ook aan de bovenkant gaas?

Ik wil vanaf april pompoenen zaaien zodat we die hebben met Halloween 😊
                    Ben alleen bang dat we april niet meer gaan redden met eerst omploegen e.d. Ook moet er nog een fatsoenlijk hekwerk gemonteerd worden, zodat niemand er ongeoorloofd bij kan

aardbeitjes je kunt zaaien in kleine potjes en deze dan in de volle grond zetten als je zover bent. Pompoen heeft trouwens echt wel ruimte nodig dus dan is het mooi dat je zo'n grote lap grond hebt 👍

• [verwijderd]

Ik heb toen we hier kwamen wonen een paar jaar achter elkaar geprobeerd een moestuin te maken in mijn tuin, maar heb ondertussen geaacepteerd dat het niet gaat lukken. 🙈 Meer dan een paar zielige bietjes heeft heeft het hier nooit opgeleverd. En bietjes zijn in de supermarkt ook nog eens onwijs goedkoop! 🤦🏻‍♀️🤣

Ik heb wel bijna elk jaar wat kruiden staan. De rozemarijn is een vaste plant en bieslook komt elk jaar op. Daarnaast plant ik vaaknwat basilicum en oregano. Dat doet het wel.

[verwijderd] Heb je ook courgette geprobeerd? Dat groeit hier als een tierelier en we doen er niks aan als sms een plens water geven. En we hebben best wel arme grond (hoor ik van mijn vader 🙈zelf geen verstand van 🤣).
                        En we zetten meestal een plantje ipv dat we zelf zaaien. Dat scheelt al wat in wat ze kunnen hebben.