Ik ben op 30 november begonnen met afvsllrb, ben nu 3.7 kg kwijt. Moet er eigenlijk nog wel 25 kilo af. Dit is me nog nooit gelukt dus ik vind het spannend.
Ik twijfelde ook erg om me aan te melden bij dit topic. Dat doe ik namelijk elk jaar en ik wil niet weeeer falen.
In het verleden weight watchers gedaan, keto, Sonja bakker, etc. Het werkte voor mij nooit op de lange termijn.
Bij keto moet je hele voedingsgroepen links laten liggen voor mijn gevoel. Ww was voor mij te duur, en door alles in te voeren en punten te scoren leerde ik naar mijn idee niet voldoende om hier zelfstandig mee aan de slag te gaan. Sonja bakker was voor mij " ik doe maar wat". Anyway, al die methodes nooit op de langere termijn vol gehouden. Bovendien was ik er in mijn hoofd veel te veel mee bezig. Alles draaide om wat ik wel of niet mocht eten, bij elk dieet weer. Ik werd er heel gestresst van. Na keto (laatste was ik geprobeerd heb, op zich effectief maar ik kon geen ei meer zien op een gegeven moment) heb ik mezelf beloofd om nooit meer op dieet te gaan. Ik werd er zó ongelukkig van. En geen leukere moeder. Dan maar overgewicht.
Tot ik op een gegeven moment bijna 90 kilo woog, bij 1m60.
Ik wilde wel graag afvallen, maar niet meer die stress en niet meer de hele dag bezig zijn met wat wel en niet mag. Geen koolhydraten buiten sluiten etc. Want dat werkt voor mij dus niet op de lange termijn. Inmiddels wist ik wel dat het voor mij ook om een goede balans gaat. Wat ik eet, hoeveel ik eet. Bewust zijn van wat ik mijn mond stop.
Uiteindelijk heb ik besloten om dan maar ouderwets calorieën te gaan tellen. Heb dus een app gedownload. Ik weeg alles af en voer alles in. Ik hoef geen voedingsgroepen meer buiten te sluiten (i love koolhydraten), maar ik leer wel om een balans te vinden. Met kerst en op 31 december heb ik het even los gelaten. Alle andere dagen probeer ik rond de 1500 kcal te blijven. Het is veel makkelijker dan ik dacht. Op sommige dagen neem ik wel chips, of patat, of iets anders ongezonds. Maar ik kies daar dan bewust voor zodat het in mijn dagtotaal past.
Voor nu werkt dit goed voor mij, het is zo'n opluchting dat ik gewoon aardappels kan eten bij mn avondeten, of een broodje, etc. Zolang er maar een goede balans is. Ik hoop dit dan ook op de langere termijn vol kan houden. Ik ben er nu iig minder mee bezig de hele dag. Ik plan mijn maaltijden, ook de tussendoortjes. En de dingen die minder gezond zijn worden een ware traktatie.
Oké lang verhaal dit. Mijn grootste angst is dat dit falen nummer zoveel wordt. Maar ik hoop dit nog lang vol te houden.