Deliana Dat was dus mijn vraag en ook mijn idee, maar gezien de antwoorden twijfel ik of dit wel klopt...
Kijk, dat is natuurlijk niet heel zwart-wit, er is een grijs gebied. Eenn kind met havo/vwo advies kan op zich natuurlijk op elke scholengemeenschap die dat aanbiedt terecht. Veel vo scholen profileren zich echter wel op bepaalde dingen. Zo zijn er scholen die zowel op havo als vwo tweetalig onderwijs aanbieden. Als een kind heel erg van engels houdt, kan het zijn dat die school beter bij hem past. Als een kind niet zi houdt van stikzitten en leren, maar graag praktisch bezig is en het nut van wat hij moet leren moet kunnen zien im gemotiveerd te blijven, kan een technasium of een school waar kinderen groepen ondrachten vanuit het bedrijfsleven krijgen passender zijn. Bij bepaalde kinderen kan een bepaald onderwijstype misschien heel goed passen bij hun persoonlijkheid, zoals een dalton of democratisch onderwijs. Zo zijn er tal van voorbeelden waar bepaalde vo-scholen wellicht de voorkeur hebben boven andere scholen, hoewel die op zich ook hetzelfde niveau aanbieden. Over het algemeen zullen basisscholen niet alleen een advies geven over het niveau, maar ook over welke scholen hun goed lijken voor het kind. Maar strikt genomen gaat het schooladvies voornamelijk om het advies over het niveau.
Het kan trouwens zo zijn dat dat laatste ook is waardoor het hier een beetje mis loopt. Basisscholen hebben over het algemeen een goed beeld van vo-scholen in hun eigen regio en zullen daarover ook goed kunnen adviseren. Waarschijnlijk woont je ex ook in de regio van school (klopt dat?), waardoor juf veel info over scholen in zijn woonplaats kan geven en ook die brochures al voorhanden had en zo mee kon geven. Je hebt kans dat de woonplaats waar jij woont buiten de regio van de huidige basisschool ligt en dat de school dus niets weet over vo-scholen in jouw nieuwe woonplaats, daar dus geen informatie over kan geven en dus al helemáál geen brochures voorhanden heeft.
Ik zou met de juf gaan praten en doorvragen. Want het feit dat ze de moeite heeft genomen om naar ov-verbindingen te kijken is echt wel lief. Dat is niet iets wat ze hoeft te doen en het laat zien dat ze echt wel haar best wil doen voor je dochter. Je weet bovendien niet wat voor verhaal je ex haar op de mouw heeft gespeld. Misschien heeft hij wel vanalles gezegd, wat zij voor waar aanneemt en is haar actie daarop gebaseerd. Als jij haar dan geen andere info geeft (hoe terecht dat ook is) heeft ze ook geen andere info om op af te gaan. Weet ze dat er een rechtzaak loopt over de schoolkeuze? Weet ze dat je dochter zelf in jouw nieuwe woonplaats naar school wil? Weet ze dat je dochte die brochures thuis direct in de kliko heeft gegooid? Weet ze dat je dochter hier heel veel spanning door ervaart? Dat zijn toch wel dingen die haar beeld en houding kunnen beïnvloeden.