Onze dochter van 3.5 jaar wilt niet tot bijna niet eten. Brood wilt ze alleen met pasta. Dit nemen we voor nu maar even voor lief maar avond eten dat weigert ze gewoon dat doet ze NIET. Bij voorbaat zegt ze al dat ze het niet lust en schuift haar bord weg. Het maakt ook niet uit of ze het lekker vind ofzo.

We geven haar na 15.30 eigenlijk al niks meer in de hoop dat ze dan met avond eten wat wilt maar nee hoor. Ik wil eigenlijk ook geen broodje geven omdat ze dan straks alleen maar brood eet..

Softbasegaming ik zou per direct stoppen met ‘s avonds brood geven en geen koekjes, snoepjes etc overdag. Hier merk ik dat het erg belangrijk is dat wij ons niet bemoeien met of hij eet of niet. Als je dochter niet wilt avondeten, dan niet. Hoe moeilijk ook. Ze is 3,5 ik denk dat ze heel goed weet dat ze brood krijgt. Overigens zou ik alleen geen brood meer geven als ik wist dat er niks medisch of iets in die trant aan de hand is.

Ik ken een jongen die alleen maar brood at en ook geen avondeten. Dit probleem duurde serieus tot zijn 12e omdat zijn ouders hem elke keer brood voorschotelde. Daarom ben ik hier thuis er best makkelijk in, als je niet wilt eten is dat oké maar je krijgt geen brood als vervanging.

We geven dr ook geen brood als ze niet wilt eten hoor. Juist niet omdat ik dan bang ben dat ze denk als ik niet weet krijg ik tenminste lekker brood.

• [verwijderd]

Misschien kun je het omdraaien, 's middags warm en 's avonds brood?
        Helpt het om haar mee te laten helpen met koken?

Wat hier het beste werkt is gewoon laten. De laatste tijd eet R super goed, maar we hebben ook andere tijden gekend waar hij echt gewoon niet at. Niet eens een likje, niets.
        Hoe moeilijk ook: gewoon laten. Als je zeker weet dat ze het eten lekker vindt dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
        Misschien een stukje controle; zelluf doen, zelf bepalen.
        Misschien zit haar koppie aan het eind van de dag vol en lukt het gewoon niet om te eten. Dat herken ik bij mezelf. Ik 'kan' niet eten als ik stress heb of moe ben.
        Misschien staat avondeten voor het avondritueel: het naar bed gaan, of tanden poetsen, of iets anders waar ze niet naar uitkijkt. Misschien kan je haar 'belonen' door bijvoorbeeld nog even op de tablet na het eten?

Hoe gezellig is het aan tafel? Draait het om haar eten? Heeft haar 'mood' invloed op de gezelligheid? Niet doen. Als het namelijk om controle gaat dan heeft ze op die manier haar zin.

Huggybird geen idee 🤷🏼‍♀️. We eten normaal al om 1700 vanwege dochter dus dacht altijd al dat we best optijd aten 🤭.
        Komende dagen maar even aankijken.

Softbasegaming 17:00 is niet heel laat nee...
          toen mijn dochter klein was aten we op de dagen dat ik werkte later dan wanneer ik thuis was. Ze at dan ook aanzienlijk minder.
          Wat hier wel hielp was dat ik haar dan tijdens het koken wat paprika, wortel, tomaat of komkommer gaf, dan had ze wel al vast wat groente gehad en was het voor mijn gevoel minder erg dat ze iets minder goed at. Ze is nu 12 en pakt nu nog steeds graag wat groente als ik aan het koken ben.

Ben benieuwd! Hopelijk is dit de truc 🙂

• [verwijderd]

Ysabella Daarom ben ik hier thuis er best makkelijk in, als je niet wilt eten is dat oké maar je krijgt geen brood als vervanging

Hier net zo.

In tijden van slecht eten krijgt hij niks anders tot hij het minimale ontbeten heeft. Soms laat ik het liggen voor later, ook prima. Lunch idem. Als hij dan zn brood op heeft krijgt hij ook gewoon fruit en in de middag een kaakje.
          En qua avondeten:
          Vol is vol en wil je echt niet is het ook prima, maar je komt wel aan tafel zitten en ik schep gewoon voor je op. Vaak zie je dat hij er toch langzaam van begint te eten. Als hij wcht door blijft klieren en het eten voor de rest verziekt, dan mag hij rechtstreeks naar bed.

Een kind verhongert zichzelf echt niet. (De mijne iig niet). En op deze manier hebben wij heel weinig discussie aan tafel.

• [verwijderd]

Softbasegaming wij hebben vrienden met een dochter van 4 en ze hebben een precies hetzelfde probleem.
          maar zij zitten er zó onwijs bovenop, iedere 5 minuten Roepen ze ‘eten!’, ‘doorkauwen’, ‘nee eerst die of die opeten’ etc etc
          ik denk altijd, laat dat kind nou met rust 😅
          Want het komt juist daardoor komt dat ze dan zo slecht eet.

mijn kinderen slaan soms 1 en soms zelfs 2 maaltijden achter elkaar over. Dat mag, maar ze krijgen geen alternatief want anders blijven we bezig.

Verder gaan we door zoals gewoonlijk.
          dus bijvoorbeeld om 16u eten ze altijd een koekje en die mogen ze dan ook opeten, maar ze krijgen er dan geen 2.
          over het algemeen eten ze best goed al blijft de oudste heel kieskeurig. Daar is niks mis mee vind ik, ik eet sommige dingen zelf niet.

Ik ga dit topic even helemaal goed doorlezen straks als de kinderen op bed liggen. De jongste eet hier ook amper. Maar dan zowel als ontbijt, lunch als avondeten. En eigenlijk ook geen tussendoortjes. Het is elke dag zo’n strijd en het maakt de sfeer tijdens de eetmomenten zo negatief. Hopelijk lees ik straks iets wat we nog niet geprobeerd hebben en kan helpen.

Ik maak er opzich ook geen strijd van, ben best makkelijk wil je niet eten nou dan toch niet. Alleen ben ik bang dat ze voedingsstoffen mist. Ze zit vaak al net onder haar gewicht wat ze mag weg of net erop.. Dat vind ik meer een probleem zeg maar.

Softbasegaming maak je geen zorgen ( mits het niks medisch is) ik at toen ik 1,5 was helemaal niks meer behalve leverworst en pap. Toen mijn moeder en ik gingen verhuizen vond ze tussen de boeken allemaal stukjes worst.😂 Ik woog volgens het cb veel te weinig en oh mijn moeder moest zich echt zorgen maken. Toen zei mijn moeder : ik maak mij geen zorgen er overlijden veel meer kinderen aan overgewicht dan ondergewicht.

Klein detail. Sinds ik op mijn 18e op mijzelf woon ben ik beter gaan eten en lust ik bijna alles. 🤐 Het komt echt goed, maak er geen strijd van.

Softbasegaming 👍misschien toch de tijd van eten. Al kan het bij kinderen morgen weer een andere reden hebben dat ze niet willen eten...