[verwijderd] Voor info moet ik zoeken. De basis zit er al zo lang in dat ik niet meer weet waar ik dat vandaan heb. De site van Jetske Ulsee is altijd een goede start, al zie ik nu wel dat ze er allemaal losse artikelen van heeft gemaakt dus je moet wel wat bladeren. Op de site van Paula’s Choice staat ook veel goede informatie en uitleg wat producten precies doen in je huid, waarom en met referenties naar onderzoek. Ik weet niet hoe je Engels is, ik lees daar zelf het meeste in want daar is veel meer info in te vinden. Ik kwam dit artikel tegen met een aanpak voor beginners;
https://beautyblogwales.com/2018/02/21/skincare-101-basics-of-how-to-build-a-routine/
Er is jammer genoeg niet 1 site of boek met gewoon alleen informatie met een duidelijk begin en opbouw. Dus het is toch (ook voor mij nog steeds) een kwestie van opbouwen en uitbouwen. En vooral flexibel ook zijn want soms kom je er later achter dat iets wat je dacht niet klopt. Ik had bijv ‘geleerd’ dat niacinamide de werking van vit C onderuit haalt en je dat daarom niet tegelijk mag gebruiken. Maar toen ik me daar in ging verdiepen bleek dat helemaal niet waar te zijn en bleek dat een foute conclusie uit een heel oud onderzoek te zijn. Dus die mening heb ik weer bij gesteld. En zo is het een beetje een lopend proces ook.
Als je echt een klapper wil maken qua skincare dan zou mijn advies zijn; goeie zonnebrand en ga je verdiepen in retinoids.
Qua sunscreen. Ik raadde hier een tijdje geleden de Purito unscented aan. Maar daar is pas geleden een hele rel rondom geweest omdat bleek dat de SPF claim van 50+ in het lab niet overeind bleef en de SPF maar 19 bleek. Ik heb daarom mijn geld terug gekregen en ben weer aan het shoppen. Momenteel gebruik ik een SPF 50 gel van Biore.
Qua SPF. Ik heb lange tijd gedacht dat SPF 30 goed genoeg was en het verschil met 50 minimaal. Daar ben ik, ook weer na wat onderzoek, van terug gekomen. Ik gebruik dus nu het hele jaar door zonnebrand SPF 50 op mn gezicht. Het opnieuw aanbrengen is altijd een lastig punt, als je soms make-up gebruikt. Er zijn poeders met SPF, en Coola heeft ook een setting spray met SPF. Maar iets echt top heb ik zelf ook nog niet gevonden. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik daar met bewolking en in de winter, wat minder consistent mee ben.