Mijn dochter van 5 blijft in haar broek plassen.
Het kan weken goed gaan en dan ineens zonder aanleiding begint ze weer.

We zitten dus nu weer in zo’n periode dat het verkeerd gaat. Al anderhalve week plast ze minstens 1x per dag in broek en elke dag komt ze nat uit school. Ik weet ondertussen niet meer wat ik er mee aan moet.

Ik laat haar zelf omkleden, de was opruimen en probeer er zo min mogelijk op te zeggen.
Het lijkt haar ook niet te interesseren dat ze nat is. Ze kan er zo de hele dag in lopen.
Het zijn dus geen doorweekte broeken maar wel een flinke natte plek.

Belonen werkt niet, stickers plakken is niet interessant en zelfs cadeautjes beloven doet haar niks.

Iemand nog suggesties hoe we dit moeten aanpakken?
Ik ben een hele tijd terug al naar de huisarts geweest maar hij geeft aan dat het niks medisch is omdat ze wel 's nachts zindelijk is.

Muisje ik ben een hele tijd terug al naar de huisarts geweest maar hij geeft aan dat het niks medisch is omdat ze wel 's nachts zindelijk is.

Ik denk dat dit het probleem is. Zolang het niet uitgesloten is kan je er ook niet zeker van zijn dat het ook echt niks medisch is.

Vervelend zeg dat ze periodes heeft waarbij ze elke dag in haar broek plast. Misschien is ze zo druk op school dat ze de aandrang niet voelt?

• Muisje hebben hierop gereageerd.

Ysabella ik kan mij ook niet voorstellen dat het iets medisch is. Het is sinds ze thuis heeft gezeten door covid hartstikke goed gegaan. Tot aan anderhalve week terug.
      Wel urine kweek toen gedaan bij de huisarts en het was geen blaasontsteking.

Soms op school is het inderdaad wel dat ze te druk is en omdat ze bang is dat ze iets mist. Maar thuis gebeurd het ook.
      Vandaag dus 4x nat. 2x op school en 2x thuis terwijl ik haar regelmatig stuur.

Muisje zou het niet zijn dat ze op deze manier uit dat ze ‘gestrest’ is en dat het haar allemaal te veel is? Je zegt het eigenlijk al zelf ze wilt niks missen. Ze legt dus een hele grote druk op zichzelf. 😢 Misschien als je dat aanpakt dat het in de broek plassen ook stopt. Want tijdens het verplicht thuis zijn gebeurden het niet.

Ysabella nee daar heb je gelijk in. Ze legt inderdaad veel druk op haar eigen neer.
          Alleen is het dus de eerste weken van school niet gebeurd. Alle dagen droog. En dat vind ik zo raar.

En thuis is natuurlijk die druk ook niet van het iets moeten missen. En toch 2 keer mis gegaan vandaag.

Ik kan er gewoon niet achter komen wat voor haar de trigger is dat het mis gaat ☹️
          Krijg van haarzelf ook geen duidelijk antwoord en wil ook niet teveel pushen.

Heeft ze een periode gehad dat het wel echt langere tijd goed ging? Hoe ging het zindelijk worden zelf?

Bij oudste zoon zijn natte en/of vieze broeken vaak een teken van spanning.

Jessie80 ja hoor. Ging heel lang goed zelfs. Wel een aantal maanden. Heel af en toe dat ze iets een nat broekje had maar dat was dan eens in de zoveel weken.

Zindelijk worden was wel een dingetje. Veel ongelukjes, duurde toch wel een tijdje.
            Naar de wc gaan was wel altijd een feestje zeg maar. Stickers plakken vond ze fantastisch! Geen negatieve ervaring gehad waarvan ik af weet.

Bij onze middelste is het ook een heel gedoe geweest. Hij kon zelfs tijdens de pauze in zijn broek plassen en dan niks te zeggen en de rest van de dag door te brengen in een natte broek. Op een gegeven moment heeft een jeugdverpleegkundige hem uitgelegd dat hij te lang wachtte met naar de wc gaan met het dopje van een dopper en dat had wel wat effect. Maar uiteindelijk was het toch tijd. Hij blijft nu soms nog wel eens gewoon vergeten om naar de wc te moeten, maar het gaat niet meer fout tegenwoordig.

Femkes ja al heel vaak gezegd dat ze eerder moet gaan. Maar geen effect nog helaas.

Ook al eens gedacht aan een horloge ofzo die een seintje geeft als ze moet gaan na bijvoorbeeld 2 uur. Maarja of dat een oplossing is...uiteindelijk moet ze het zelf doen natuurlijk

• [verwijderd]

Hier ook een jongen van 5 met precies dit. Wat helpt? Loslaten. Ze doen het echt niet meer als ze 18 zijn. Hameren op naar de wc gaan op vaste momenten en verder weinig aandacht aan besteden.