Rietjesbeker Maar hij loopt nogal achter in zijn spraak en daardoor heeft hij (tenminste, volgens mij is het daardoor) ook een bepaalde achterstand in zijn gedrag.
Dit zie je helaas heel vaak. Je niet kunnen uiten en/ of anderen niet begrijpen kan zorgen voor ontwikkelingshiaten in het gedrag, maar is met goede ‘taalhulp’ wel recht te trekken. Zeker als ze nog zo jong zijn. Is er al wel taalonderzoek en/ of logopedie geweest? Is er (recent) audiologisch onderzoek geweest?
Ik heb jarenlang bij Kentalis gewerkt. Naast doof/ slechthorend is dat ook voor kinderen met een taalachterstand (taalontwikkelingsstoornis). Er is best wel veel mogelijk via Kentalis en het zit op de meeste plekken in Nederland (waar ze niet zitten, zit er wel een soortgelijk alternatief). Mogelijkheden zijn bijv. extra hulp in de vorm van een ambulante begeleider vanuit Kentalis op een reguliere school. Of een intensief traject van 12 weken 1 dag per week via het spraak en taalambulatorium als gewone logopedie in de eerste lijn te weinig effect heeft. Het hoeft zeker niet direct speciaal onderwijs te worden.
Vaak is speciaal onderwijs voor spraak&taalproblematiek ook nog tijdelijk. Soms doen kinderen enkel de kleuterklassen en stromen daarna binnen in het regulier onderwijs. Ze krijgen dan op school extra logopedie (individueel en/ of in de groep) plus in het lesgeven zelf wordt er veel meer aandacht aan besteedt/ rekening mee gehouden. Het is verder hetzelfde niveau als op een reguliere school. Op het vso kon je bij ons zelf havo en vwo volgen.
Overigens kom je daar niet zomaar. Er moet in principe sprake zijn van een normaal of bovengemiddeld IQ met echt forse achterstanden in vergelijking met het IQ op minimaal 2 (ik dacht dat het 2 was?!) spraak-taakgebieden, zoals begrip, pragmatiek, taalproductie enz. Icm een normaal gehoor. Ze kunnen hem dus echt niet ‘zomaar’ op het speciaal onderwijs voor kinderen met spraak&taal moeilijkheden plaatsen.