- Bijgewerkt
Oké nu maak ik mij wel een beetje zorgen... Hij heeft nul komma nul geluisterd. Dit herken ik totaal niet. Ze weten op dit moment niet zo goed wat ze er mee moeten. En stiekem moet ik er dus ook om lachen.
Oké nu maak ik mij wel een beetje zorgen... Hij heeft nul komma nul geluisterd. Dit herken ik totaal niet. Ze weten op dit moment niet zo goed wat ze er mee moeten. En stiekem moet ik er dus ook om lachen.
[verwijderd] mijn moeder denkt dat dit het geval is, hij heeft vandaag nul komma nul geluisterd. Ging zich verstoppen onder de tafel en achter de keuken, wilde niet zitten etc.
Ysabella Hij is grenzen aan het opzoeken. Opzich ook niet raar. Hij heeft nog nooit in deze opstelling gezeten. Dus, in een kring zitten, samen spelen, opdrachten uitvoeren op verzoek etc. Dat zijn allemaal dingen die hij niet kent en aan moet wennen.
Buiten dat is hij 3, hij gaat al richting kleuter. Heeft al een sterke eigen wil. Dus wat moeilijker te sturen denk ik.
Je zou met cb kunnen overleggen dat er een professional komt observeren.
Voor de rest ben ik het echt eens dat er geen paniek moet zijn. Hij vertoont geen agressief of onhandelbaar gedrag. Ik zou er nog niet teveel aandacht aan besteden, maar het zeker wel in de gaten houden. Daarnaast vind ik het raar dat ze op de psz niet weten wat ze er mee moeten. Hij zal de eerste niet zijn geweest. Voor mij een reden om ergens anders te kijken. Als ze dit nu al zeggen.
[verwijderd] Ik vind het niet zo'n rare reactie van N. Elke peuter heeft meltdowns, vanuit een peuter gezien vind ik niet naar de opvang willen een logische reden voor een meltdown. Omdat hij slim is wil het niet zeggen dat hij opeens speciale meltdowns krijgt of zo
En hij is pas 2 of 3x geweest, hij heeft bij wijze van niet eens al het speelgoed gezien. Dan kun je toch nog niet praten over verveling of dat hij niet op zijn plek zit. Geef hem een kans...
Tuurlijk is het hebben van een meltdown normaal peutergedrag en is niet naar de opvang willen een goede reden voor een meltdown. Alleen @Ysabella zegt dat hij normaal gesproken nooit boos is, dus voor N. is dit niet bekend gedrag. En natuurlijk heeft hij nog niet al het speelgoed gehad, maar daar gaat het helemaal niet om. Als je een kleuter een dagdeel wil vermaken met allerlei babyspeelgoed, zoals rammelaars, knisperdoekjes en tuimelaars, heeft die kleuter het niet naar zijn zin, ookal heb je nog veel méér babyspeelgoed waar hij nog niet mee gespeeld heeft. Het gaat er om dat het speelgoed dan niet past bij zijn behoeftes. (En ik snap dat ze daar heus ook wel speelgoed zullen hebben wat wel bij hem past, maar dat heeft hij in die korte tijd waarschijnlijk nog niet gezien.)
[verwijderd] Ik denk dat het goed is om juist de rust en kalmte te bewaren en niet zoals CB in paniek te schieten, conclusies te trekken en te over-analyseren. Ik ken meerdere slimme peuters, maar ik ken geen enkele professional die al zo snel conclusies trekt en in paniek schiet. Totaal onnodig als er geen problemen zijn in gedrag of whatever.
Helemaal mee eens. Ik schreef net ook al dat er geen reden is voor paniek, maar wel voor alertheid en inspelen op N.'s behoeftes. Hij lijkt tot nu toe inderdaad een blije peuter, die zich gewoon goed ontwikkeld. Maar als hij gedurende een lange periodr elke week naar een plek moet waar hij zich niet fijn voelt, omdat er op die plek niet tegemoet gekomen word aan zijn behoeftes (cognitief, emotioneel, sociaal), kan dat natuurlijk wel veranderen! Vandaar die alertheid waar ik het over heb (niet te verwarren met paniek).
Misschien een hele domme vraag maar waar gaat hij nou precies naartoe @Ysabella, en hoe vaak? Een peuterspeelzaal associeer ik met 2x in de week een dagdeel maar hij gaat vaker toch? Hier heb je nu speelleergroepen, dat is volgens mij elke dag de ochtend. Daarbij hebben ze volgens mij hetzelfde speelgoed als bij een bso (zelfde lokaal), en geldt echt meer als een soort voorschool, erg gericht op het tegengaan van taalachterstanden en zo.
[verwijderd] En natuurlijk heeft hij nog niet al het speelgoed gehad, maar daar gaat het helemaal niet om. Als je een kleuter een dagdeel wil vermaken met allerlei babyspeelgoed, zoals rammelaars, knisperdoekjes en tuimelaars, heeft die kleuter het niet naar zijn zin, ookal heb je nog veel méér babyspeelgoed waar hij nog niet mee gespeeld heeft. Het gaat er om dat het speelgoed dan niet past bij zijn behoeftes.
Dit klopt niet. Het is een psz. Een peuterspeelzaal, daar is geen babyspeelgoed. En als het goed is hebben ze ook speelgoed voor een kind dat meer uitdaging nodig heeft.
L. Heeft ook met letters en cijfers 'gespeeld', het is wel belangrijk dat het wordt gezien en dat er wat mee gedaan wordt natuurlijk.
Louelle81 Ik zeg ook helemaal niet dat ze daar babyspeelgoed hebben. Natuurlijk hebben ze daar peuterspeelgoed! Ik maak alleen een vergelijking, omdat spelen met peuterspeelgoed voor een hoogbegaafde peuter vergelijkbaar is met spelen met babyspeelgoed voor een kleuter. En ik weet niet of dat nu bij N. speelt, maar het is mógelijk dat dat speelt en dat zou dan ook zijn gedrag kunnen verklaren.
Vulpen eigenlijk alles, van knutselen tot de pengreep aanleren, tot knippen, sorteren...op peuterniveau/kleuterniveau rekenen. Dus van klein naar groot, van buiten naar binnen, tegenstellingen... op taalniveau vooral begrijpend luisteren.
Ze werken rond thema's en vanaf volgende week is het kerst. Op de planning die ik heb gekregen staat o.a. waarneming van kerstmateriaal met bijbehorende woordenschat, kimspel, aanleren van de nieuwjaarsbrief (een versje), knutselen van nieuwjaarsbrief en cadeautje, sortering van pakjes, memory...
Ze doen ook schrijfdans, dat is al voorbereiden op het schrijven. Op muziek, spelenderwijs, met een dansje erbij... of ze werken met scheerschuim of zand. Echt leuke dingen.
[verwijderd] oohhwww dacht al
Nescio O ja, dat soort dingen deden ze hier op de speelleergroep ook inderdaad
Onze jongste is nu wel echt een peuter qua gedrag zeg. Eerder deed ze ook wel veel wat niet mocht maar toen wist ze nog niet dat het niet mocht. Nu lijkt dat besef er meer, dus als ze wat uit de kast heeft gegrist dan neemt ze dat gauw mee achter het gordijn waar ik haar niet kan zien
[verwijderd] dat hij normaal gesproken nooit boos is, dus voor N. is dit niet bekend gedrag.
Hij liep tot voor kort ook niet weg. Hij ontwikkelt zich in peuter gedrag.