Hooyo-shimbir Ja, dat idee heb ik ook wel eens! 😄 Ze is 8 (wordt in december 9) en is net begonnen in groep 6.
Hooyo-shimbir Ik vraag het me af, omdat het nogal verschillende dingen zijn, waarover je het hebt. Sowieso het feit dat er altijd gesproken wordt over sociaal emotionele ontwikkeling vind ik eigenlijk raar, want het zijn twee compleet verschillende dingen.
Sociaal heeft te maken met bewustzijn en begrijpen van interactie tussen jou en andere mensen, zowel een op een als in kleine en grote groepen; met het zien en begrijpen van dynamiek in groepen; met het aanvoelen van hiërarchische verhoudingen tussen jou en anderen ((groot)ouders, leerkrachten, volwassenen op straat die je niet kent, die zich anders tot jou verhouden dan je vriendjes); enz.
Emotioneel heeft te maken met dat je een zekere mate van bewustzijn hebt over je emoties: dat je weet wat je voelt, als je erover gaat nadenken ook kunt begrijpen waar dat gevoel vandaan komt, dat je dat gevoel kunt toelaten en er op een voor de situatie gepaste manier mee om kunt gaan.
Die twee dingen staan natuurlijk niet volledig los van elkaar, in de zin dat ze elkaar wederzijds beïnvloeden, maar het hoeft echt niet altijd zo te zijn dat als je op de ene wat achterloopt, je op de andere dùs ook achterloopt.
En als je dan vervolgens de zelfredzaamheid er naast legt, heeft dat volgens mij meer met de emotionele ontwikkeling te maken en niet zo veel met sociale ontwikkeling. Maar meer dan dat zijn het ook gewoon losse vaardigheden die aan te leren zijn. Je kunt je kind (stapsgewijs) leren om zelf van school naar huis te fietsen, je kunt je kind leren om zelf het lunchpakket te maken, in de tas te doen en mee te nemen, enz. Daar kan het emotioneel meer of minder moeite mee hebben, maar dat hoeft het zelfredzaam worden niet in de weg te staan.
Als een kind een trauma meemaakt, stopt volgens mij een deel van de emotionele ontwikkeling. Een deel van dat kind zal dan altijd die emotionele leeftijd houden waarop de traumatische gebeurtenis plaatsvond. R. is ook heel kinderlijk. Wil inderdaad heel graag zandtaartjes maken voor de volwassenen om haar heen, kijkt nog graag naar dingen op tv die ik meer voor peuters of kleuters vind (casper en emma, nijntje 😱), enz. weg
Over die sociale ontwikkeling: als ze zo weinig aansluiting heeft bij haar klasgenoten, kun je eigenlijk niet beoordelen of ze achterloopt in haar sociale ontwikkeling. Als je één persoon met een iq van 100 een paar uur lang op een borrel zet met een groep mensen die zwakbegaafd zijn (70<iq<85), zal diegene geen leuke middag hebben. Hij zal hier en daar wellicht even wat leuke praatjes hebben met mensen, maar hij zal zich waarschijnlijk niet echt op gelijkwaardige manier met die mensen kunnen verbinden. Dat zegt echter niets over zijn sociale vaardigheden. Je moet niet vergeten dat het iq-verschil tussen een hoogbegaafde en de gemiddelde persoon met een iq van 100 groter is! Als je een stel hoogbegaafden met elkáár in een groep zet, blijkt vaak dat er niks mis is met hun sociale vaardigheden! Heb je je dochter wel eens in contact gebracht met andere hb kinderen?
Edit: @Hooyo-shimbir Wil je het me even laten weten als je deze post gelezen hebt? Ik ga de persoonlijke dingen over R. dan namelijk weer weghalen.