Trees Waarom zou dit voor hem anders zijn, ondanks dat hij een half jaar eerder start met groep 3 dan gebruikelijk?
Maar hier gaat het misschien “mis” (bij o.a. de IB’er). Feitelijk staat hij niet 1-0 achter maar 2-0 doordat hij eerder vertraagd is en nu dus eigenlijk niet versneld is maar de vertraging is teruggedraaid. Dus je hebt een kind wat als je uitgaat van de leeftijd (los van intellectuele capaciteiten en soc. en emotioneel) al toe was aan groep 3 maar in groep 2 zat. En daar bovenop óók nog eens hb is dus voor groep 3 al verder is dan gemiddeld.
Het is een andere mentale positie namelijk. Denken; “hij is nu versneld dus zou het toch beter moeten zijn?” doet geen recht aan N. (no offense). Denken “hij is eerder vertraagd, die vertraging is nu teruggedraaid, dus nu vertrekken we vanuit een positie voor het gemiddelde 6-jarige kind, maar hé N. is geen gemiddeld 6 jarig kind, dus wat gaan we doen, hop, actie!” is een andere insteek.
Maw; het is nu logisch dat hij nu in groep 3 nog niet op z’n plek zit en zal door die hele fase van leren “hoe werkt alles in groep 3” heen moeten voordat het leuker kán worden mits er voldoende gecompact, verrijkt, etc etc wordt. Je bent daarin afhankelijk van hoe de leerkrachten het oppakken en dat is een lastige positie (vind ik zelf althans).
En eerlijk; groep 3 is rete saai als je al kan rekenen en lezen. Hb of niet hb.
Ik vergelijk hem maar een beetje met onze N. die even oud is: Het idee dat zij nú pas in groep 3 zou starten… dat zou geen succes zijn, op z’n zachtst gezegd.
(Disclaimer: dit alles niet om een discussie aan te wakkeren over de terminologie van “versnellen/vertragen/eerder genomen beslissingen en of die goed waren of niet etc etc het gaat me puur om de mindset en de stand van zaken zoals die nú is, specifiek voor N.).