Wij hebben morgen oudergesprek en ik vind het eigenlijk best wel spannend. Ze heeft een vrij ondoorgrondelijk rapport meegekregen met allemaal kleurtjes en leerlijnen waaruit niet blijkt of ze nu sowieso maar tot en met 1b getest hebben of dat ze tot en met 1b gehaald heeft (afgezien van de 'grote motoriek' dan). En we hebben ook nooit reactie gehad op ons bericht dat ze een beetje kan lezen.
En aan de ene kant denk ik: ze heeft een mooi rapport, ze heeft veel geleerd en ze heeft het naar haar zin dus wat valt er te bespreken? Zelfs al kan ze lezen, in hoeverre is dat op dit moment relevant? Straks in groep 2 is er nog zo veel te leren voor haar, sociale vaardigheden verbeteren, motoriek verbeteren enzovoorts, dus waarom nu al moeilijk gaan doen alsof ze een special snowflake is?
Maar aan de andere kant denk ik: ja hallo, zo raar is het niet dat we willen weten hoe het zit met de belofte dat sommige kinderen waaronder zij soms al werkjes zouden mogen doen in het werklokaal (van groep 3, ik stel me zo voor dat dat werkjes zijn zoals in de Bobo staan), en of ze op school ook zien dat ze al wat kan lezen en interesse heeft in rekenen en hoe ze daarmee omgaan en wat ze nu precies getest hebben, hoe we dat rapport รผberhaupt moeten lezen.
Dus nou ja. Spannend.