Koekie83 misschien, maar we mogen best beetje rekening houden met elkaar 🙂
Waarom ik het lastig vind, vind ik een lastige vraag haha.
Ik denk dat ik problemen heb met hoe wij als maatschappij slimme kinderen (mensen) zien. We zien hoge intelligentie als iets knaps, als iets beters dan. Ik ben daar compleet tegen.
Je hebt ouders die hun kind zien als gewoon een kind en geen kind is hetzelfde, en zij die hun kind zien als knap, als anders. En dat laatste soort ouder kan ik niets mee. Het is het soort ouder dat graag wil horen dat hun kind slim is, ze vissen naar bevestiging die ze dan in eigen zak steken alsof ze er iets mee te maken hebben. Ze willen geen tips over hoe hun kind beter kan leren aansluiten bij leeftijdgenootjes, ze willen eigenlijk horen hoe knap het is dat ze met kindjes in de groep boven hun spelen. Want wat betekent iets.. geen idee wat, maar er zit een waarde aan.
Ik kom uit een familie met hoge intelligentie, paar hb’ers. Aangetrouwde familie idem, neefjes en nichtjes idem, familie van vriend idem, vrienden van ons ook. Ik heb dus ervaring met hoge intelligentie en hb en wat ik vooral merk is dat het echt niet zo boeiend is, haha. Ze hebben allemaal hun valkuilen (arrogantie voornamelijk) en hun mooi kanten (heel heel heel heel veel kennis). Kinderen ervaren meer problemen omdat zij nog echt aan het ontwikkelen zijn maar veruit de meeste komen echt wel op hun pootjes terecht.
Ik ben zelf dus meer van het praktische: hoe helpen we dit kind dat vastloopt (en dat doe ik soms wat ongenuanceerd en ongezouten) dan om te praten over zijn/haar intelligentie an sich want voor mij betekent dat niets.